دولت آمریکا را مسئول پیامدهای سیاست‌های جنایتکارانه خود علیه ملت سوریه خواند و توقف دخالت آن در امور داخلی سوریه را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا و مزدوران آن در منطقه و جهان، جنگ تروریستی بی سابقه علیه جمهوری سوریه راه انداختند که معلوم است که این جنگ تروریستی و تروریسم اقتصادی علیه سوریه صرفا پروژه‌های خرابکارانه و خبیثی است که هدف از آن تحکیم اشغالگری نظامی آمریکا در منطقه و مقهور کردن ملت‌های منطقه و تامین سلطه اسرائیل بر ظرفیت‌های منطقه است.

در این بیانیه آمده است: به دنبال جنگ تروریستی ده ساله اخیر علیه سوریه، آمریکا و سرسپرده‌های آن علاوه بر مزدورانشان، میلیاردها دلار برای مقابله با تصمیم دمشق در ناکام گذاشتن توطئه‌های آمریکا به کار گرفتند تا پس از آن به مرحله تجاوز مستقیم علیه سوریه برسند.

وزارت خارجه سوریه گفت: دولت سابق آمریکا فقط به تصمیم بدنام خود در به رسمیت شناختن الحاق جولان سوریه به اسرائیل اکتفا نکرد، بلکه به طور مستقیم در شمال شرق سوریه دخالت کرده و از شبه نظامیان جدایی طلب این منطقه حمایت کرد.

وزارت خارجه سوریه افزود: آمریکا همچنین عناصر تروریست داعش را برای انجام حملات تروریستی در داخل و خارج سوریه به کار گرفت و سپس با مداخله نظامی مستقیم در سوریه زیربناهایی را که مردم سوریه با تلاش و امکانات خود بنا کرده بودند، نابود کرد.

بر اساس این بیانیه دولت‌های پیاپی آمریکا همچنین دست از جرایم خود در چپاول نفت و گندم سوریه برنداشتند تا پول آن را صرف هزینه‌های تروریست‌ها کرده و مردم سوریه را گرسنه نگاه داشته و از مواهب ملی خود محروم کنند و این علاوه بر تحریم‌های ظالمانه موسوم به قانون قیصر است که علیه سوریه اعمال شده و آمریکا دیگر کشورهای دنیا را هم مجبور به اجرای آن کرده تا مردم سوریه را برای تامین مایحتاج روزانه خود هم دچار رنج و مشقت کند.

وزارت خارجه سوریه گفت: تردد آمریکا با ورود و خروج های غیرقانونی از مرز سوریه و عراق و ورود کامیون‌های حامل سلاح و تجهیزات برای تروریست و قاچاق نفت و گندم سوریه به شمال عراق نقض مستقیم حاکمیت دو کشور برادر عراق و سوریه و مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت است که بر احترام به حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی آن و مداخله نکردن در امور داخلی آن تاکید دارد.

در این بیانیه آمده است: رفتارهای آمریکا در سوریه مغایر با قانون بین المللی است و جامعه بین المللی باید آمریکا را در این خصوص محکوم و مجبور به پاسخگویی کند و سوریه نیز دولت آمریکا را مسئول پیامدهای سیاست های جنایتکارانه آن در حق ملت سوریه می‌داند و از آن می‌خواهد خسارات سنگینی را که تجاوز و اشغالگری آمریکا در حق ملت سوریه به بار آورده است، جبران کند و همه کشورهای عضو شورای امنیت نیز با قدرت در کنار سوریه بمانند تا از بی توجهی آمریکا به قانون بین الملل و حقوق ملت‌ها و ثروت های آن جلوگیری شود.

وزارت خارجه سوریه گفت: بی توجهی به سیاست‌های آمریکا در نقض قانون بین الملل و نادیده گرفتن حقوق و ثروت ملت‌ها منجر به هرج و مرج در روابط بین الملل و ضعیف‌تر شدن نقش سازمان ملل در رسیدگی به مسائل خطیر بین المللی است و سوریه از دولت آمریکا می‌خواهد فورا دست از دخالت در امور سوریه بردارد، به نفوذ غیرقانونی از خاک عراق به داخل سوریه و اشغالگری در اردوگاه الرکبان در جنوب سوریه و حمایت از تروریست‌های این اردوگاه پایان دهد.