دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: پوتین و اردوغان درباره مساله اوکراین گفت و گو کردند و رئیس جمهوری روسیه رویکرد روسیه برای حل و فصل بحران اوکراین را برای همتای ترک خود تشریح کرد.

طرف روسی با بیان اینکه تنها راه حل بدون جایگزین برای حل مساله اوکراین،  توافقنامه مینسک سال ۲۰۱۵ است، از خودداری دولت اوکراین از اجرای مفاد این توافقنامه ابراز نگرانی کرد.

پوتین خاطرنشان کرد که طرف اوکراینی اخیرا اقدامات تحریک آمیز برای متشنج کردن اوضاع منطقه دونباس در شرق این کشور را ازسرگرفته است.  

تنش ها در دونباس بین جدایی طلبان و دولت اوکراین از یکشنبه گذشته اوج گرفته است.

 ادوارد باسورین سخنگوی وزارت دفاع جمهوری خودخوانده دونتسک روز در گفت و گو با شبکه روسیه۲۴ از گلوله باران برخی نواحی شهر دونتسک و نیز مناطق واقع در نزدیکی این شهر با سلاح های سنگین ازجمله خمپاره انداز ۱۲۰ میلی متری توسط نیروهای اوکراینی خبر داد که بر اثر آن دست کم یک نفر کشته و دو نفر از ساکنان محلی نیز زخمی شده اند.  

دیمیتری کوزاک معاون دفتر رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو باتوجه به ابعاد مناقشه مسلحانه در منطقه دونباس، به دفاع از اتباع خود در این منطقه خواهد پرداخت.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری دولتی تاس، کوزاک روز پنجشنبه ضمن هشدار به دولت اوکراین گفت: آغاز جنگ  تمام عیار در منطقه دونباس از طرف کی یف، به منزله آغازی برای پایان عمر اوکراین خواهد بود.

وی افزود: چنین ارزیابی در مورد جنگ در اوکراین ازجمله در داخل این کشور مطرح شده است و در واقع آغاز جنگ از سوی اوکراین همانند شلیک به پیشانی خود است.  

 پوتین و اردوغان بر همکاری برای حل مسائل قره باغ تاکید کردند

در ادامه گفت و گوی تلفنی روسای جمهوری روسیه، دو طرف درخصوص اوضاع قره باغ و روند حل مسائل این منطقه تبادل نظر کردند.

اردوغان تلاش های روسیه برای تامین ثبات در منطقه و اجرای مفاد بیانیه سه جانبه سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای حل مناقشه قره باغ را عالی ارزیابی کرد.  

  پوتین، رئیس جمهوری ترکیه را در جریان نتایج تماس های اخیر خود با نخست و یر ارمنستان و رئیس جمهوری آذربایجان قرار داد.

دو طرف بر ضرورت فعال سازی اقدامات برای بازسازی زیرساخت های حمل و نقل در منطقه قفقاز جنوبی تاکید کردند.

در درگیری ۴۴ روزه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که از ششم مهر ماه سال گذشته (۱۳۹۹) آغاز شد، ارتش جمهوری آذربایجان توانست سرزمین های تحت اشغال خود را از دست نیروهای ارمنستان در قره باغ آزاد کند.

این درگیری های نظامی ۲۰ آبان ماه گذشته با امضای توافقنامه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت و طبق آن صلح بانان روسیه در کوریدور "لاچین " واقع در قره باغ که تنها مسیر ارتباطی میان ارمنستان و شهر خانکندی مرکز منطقه قره باغ کوهستانی است، مستقر شدند.

شب ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان ۹۹) ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیانیه ای را در مورد توقف جنگ امضا کردند که طی آن ایروان قسمت قابل توجهی از قره باغ و همچنین هفت منطقه دیگر را به جمهوری آذربایجان منتقل کرد. در حقیقت، در مقابل، ارمنستان چیزی به جز پایان جنگ، که طی آن بیش از ۲۵۰۰ نفر را از دست داد، دریافت نکرد.

پوتین در ادامه گفت و گوی تلفنی با اردوغان، در رابطه با تصمیم ترکیه برای احداث کانال استانبول، بر اهمیت حفظ آبراهه های مواصلاتی به دریای سیاه به منظور تامین ثبات و امنیت منطقه ای براساس کنوانسیون مونتروی تاکید کرد.  

در ادامه گفت و گوی تلفنی، پوتین و اردوغان درخصوص مبارزه با کرونا تبادل نظر کردند و رئیس جمهوری روسیه بر آمادگی مسکو برای همکاری در این عرصه ازجمله تحویل واکسن اسپوتنیک وی به ترکیه تاکید کرد.

اردوغان در ادامه به تدابیر اتخاذ شده از سوی ترکیه برای مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت که کشورش می تواند امنیت گردشگران خارجی را تامین کند.  

روسای جمهوری روسیه و ترکیه در گفت و گو درباره لیبی با ابراز خرسندی از رعایت آتش بس در این کشور و تاسیس با موفقیت نهادهای دولتی در لیبی بر عزم متقابل برای کمک به روند صلح لیبی تاکید کردند.

 دو طرف در گفت و گو درباره مساله سوریه هم به اهمیت ثبیت اوضاع این کشور و برقراری مذاکرات بین سوری اشاره کردند.

در ادامه گفت و گو بر مبارزه با تروریسم در سوریه ازجمله در استان ادلب مطابق با تفاهم نامه ۲۰۱۸ سوچی و پروتکل الحاقی به آن مورخه ۵ مارس ۲۰۲۰ تاکید شد.