چین  روز گذشته (چهارشنبه) گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر آمریکا را منتشر کرد و بشدت از وضعیت وحشتناک حقوق بشر در این کشور که به طور مداوم کشورهای دیگر را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند، انتقاد کرد.

پایگاه خبری «گلوبال نیوز» گزارش کرد، گزارش چین از وضعیت حقوق بشر آمریکا در هفت سرفصل مهم تنظیم شده است و شامل ۱۵ هزار کلمه است و با جمله معروف «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست ۴۷ ساله آمریکایی شروع شده که زمانی که در زیر زانوی افسر پلیس «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا گرفتار شده بود، تکرار می‌کرد: «نمی‌توانم نفس بکشم».

طبق این گزارش، چین با ارائه شواهدی از وضعیت نامساعد حقوق بشر در ایالات متحده از مقام‌های سیاسی این کشور خواست تا «ریاکاری و دورویی درباره حقوق بشر» را تمام کند و کنار بگذارد.

سرفصل‌های مهم این گزارش شامل بی‌کفایتی آمریکا در کنترل شیوع بیماری کرونا، تأثیر اختلال در دموکراسی آمریکا بر هرج و مرج سیاسی در این کشور، تبعیض حقوق اقلیت‌ها و سیاهپوستان، تداوم ناآرامی‌های اجتماعی و تأثیر آن بر امنیت عمومی، افزایش قطبی‌ شدن جامعه آمریکا بین ثروتمندان و فقرا و تشدید نابرابری اجتماعی در آمریکا و... می‌شود.

آن طور که در این گزارش نوشته شده است، قابل‌توجه‌ترین مسئله‌ای که نشان از ضعف حقوق بشر آمریکا دارد، سوء‌مدیریت و ناتوانی دولت آمریکا در مقابله با شیوع بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» بوده است.

بر اساس این گزارش، تا پایان فوریه ۲۰۲۱ (ماه گذشته میلادی)، ایالات متحده که محل زندگی کمتر از پنج درصد از جمعیت جهان است، بیش از یک چهارم از مجموع مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان و حدود یک پنجم از تلفات این ویروس ناشناخته در جهان را به خود اختصاص است و بیش از ۵۰۰ هزار آمریکایی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند.

جدیدترین گزارش چین از وضعیت حقوق بشر ایالات متحده بیشتر بر شیوع کووید-۱۹ تمرکز داشته است که به واسطه سوء مدیریت سیاستمداران آمریکایی به تراژدی انسانی در این کشور تبدیل شده است.

در بخشی از این گزارش به افزایش میزان تیراندازی‌ها در سراسر آمریکا در سال گذشته میلادی اشاره شده و این‌‌گونه توضیح می‌دهد که افزایش حوادث مرتبط با تیراندازی در حالی در ایالات متحده افزایش یافته است که اعتماد مردم آمریکا به نظم اجتماعی در سال ۲۰۲۰ کاهش داشته است.

در یکی از تازه‌ترین حوادث مرتبط با تیراندازی در آمریکا، روز دوشنبه هفته جاری، طی یک حادثه تیراندازی در «کلرادو» دست‌کم ۱۰ نفر از جمله یک مأمور پلیس جان خود را از دست دادند.

طبق این گزارش، آمریکایی‌ها در سال ۲۰۲۰ با توجه به شیوع غیرقابل کنترل کرونا، اعتراضات علیه بی‌عدالتی نژادی و درگیری‌های مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، ۲۳ میلیون سلاح خریداری کردند که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش ۶۴ درصدی داشته است.

گزارش پکن از وضعیت حقوق بشر آمریکا در حالی منتشر شده است که ایالات متحده اخیراً به همراه اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا، تحریم‌های را علیه برخی مقام‌های دولت چین به بهانه نقض حقوق بشر در ایالت «سین‌کیانگ» تحمیل کرده‌اند.

پکن با رد تمامی این اتهامات، با اقدامات متقابل، به اتحادیه اروپا پاسخ داد و برخی دیپلمات‌ها، قانونگذاران و نهادهای اتحادیه اروپا را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

طبق گزارش گلوبال تایمز، گرچه هر سال گزارش چین از وضعیت حقوق بشر آمریکا پس از انتشار گزارش حقوق بشر آمریکا منتشر می‌شد اما امسال به دلیل تشدید تنش‌ها میان دو کشور، پکن اول و قبل از آمریکا برای انتشار این گزارش اقدام کرده است.

وزیر خارجه چین به همراه وزیر خارجه روسیه همچنین روز گذشته (چهارشنبه) با انتقاد از سیاست‌های متناقض دولت آمریکا در خصوص مسائل حقوق بشری تصریح کردند که واشنگتن در عین حال که موضوع حقوق بشر را سیاسی می‌کند، از آن بعنوان ابزاری برای مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر استفاده می‌کند و در این زمینه رویکردهایی کاملاً متناقض دارد.