منابع خبری از رزمایش مشترک نیروی دریایی ایالات متحده با یونان در دریای مدیترانه خبر دادند.

به نوشته وبگاه نیوی «ریاکاگنیشن» این رزمایش در 11 مارس (پنجشنبه 21 اسفند) با مشارکت ناو گروه آمریکایی «یو اس اس آیزنهاور» در دریای مدیترانه برگزار شد. در این رزمایش رزمناوهای مجهز به موشک‌های  هدایت شوند کلاس «آرلی بورک» و شناورهای دیگر ارتش آمریکا به همراه ناوگانی از بالگردهای این کشور همراه با چند فروند ناو یونانی مشارکت داشتند. علاوه بر این، دو فروند زیردریایی یونان در این رزمایش تمرین جنگ ضد زیردریایی را به اجرا گذاشتند.

جنگنده‌های نیروی هوایی یونان نیز در این رزمایش با جنگنده‌های حاضر در ناو هواپیمابر آمریکا چندین سورتی پرواز انجام خواهند داد. نیروهای مسلح یونان هدف از برگزاری این رزمایش را افزایش توان رزمی و آمادگی نظامی برای همکاری با ناتو  و تهدیدهای محتمل اعلام کرده است.

یونان به عنوان بخشی از برنامه تقویت نیروهای مسلح در بحبوحه تنش با ترکیه، از افزایش مدت خدمت سربازی در ارتش خبر داده است. یونان خدمت وظیفه در ارتش را از 9 ماه به 12 ماه افزایش داد. دوره خدمت 9 ماهه در ارتش برای داوطلبان خدمت در نیروهای ویژه یا مناطق مرزی کماکان پابرجاست.

یونان سال گذشته یک برنامه بزرگ نوین سازی نظامی را آغاز کرد که شامل به‌روزرسانی ناوگان قدیمی جنگنده ‌های «اف-16» خود و همچنین خرید هواپیماهای نسل جدید «رافال» ساخت فرانسه  را آغاز کرد.

یونان و ترکیه دو کشور همسایه در مورد مرزهای دریایی و منابع انرژی در دریای اژه و شرق مدیترانه باهم اختلاف دارند و این مسئله موجب باعث تحرکات شدید نیروی دریایی در منطقه شده است.

سخنگوی وزارت دفاع ترکیه اخیرا در نشست خبری گفت که یونان شناورها و قایق‌های جنگی را به جزایر غیرنظامی در شرق دریای اژه و جزیره «میس» در چند کیلومتری ترکیه اعزام کرده است.