نخست وزیر یونان از آمادگی برای مذاکره با ترکیه برای حل اختلافات  در چاچوب قوانین بین‌المللی خبر داد.

به نوشته وبگاه «گریک سیتی تایمز» «کریاکاس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان  در پنجمین نشست اروپا، عرب  به آمادگی مجدد کشورش برای حل تنش با ترکیه اشاره کرد.  وی تاکید کرد که یونان آماده گفت وگو برای حل مشکلات با  ترکیه  بر پایه قوانین بین‌المللی است. وی افزود که اگر ترکیه خواستار حل مشکلات است باید پای میز مذاکره بیاید.

 نخست وزیر یونان مدعی شد: «بر این باورم که ترکیه خواستار رفع مشکلات بر مبنای قوانین بین المللی نیست.»

 مقام ارشد یونان افزود :«مناطق دریایی باید به روشی عادلانه مشخص شوند.  این اولویت اول است و ما نتوانسته‌ایم طی دهه‌های متمادی کاری در این زمینه انجام دهیم. با این حال، می‌خواهم تاکید کنم که دولت ما یک توافق نامه مرزبندی با ایتالیا امضا کرده ، ما یک توافق نامه مرزبندی جزئی با مصر امضا کرده ایم و ما با آلبانی توافق کرده ایم که به دیوان بین المللی متوسل شویم.»

وی افزود که از زمان روی کار آمدن خود به عنوان نخست وزیر تلاش‌های زیادی برای دستیابی به توافق با ترکیه انجام داده است.

اخیرا تنش بین ترکیه و یونان بر سر استفاده از مناطق طبیعی و سوخت‌های فسیلی در شرق دریای مدیترانه رو به افزایش بوده است. ترکیه بر انجام عملیات در مناطق نزدیک به ساحل اصرار دارد و می‌گوید توافقات قبلی، این کشور از منابع و منافع مناطق ساحلی محروم کرده است. ترکیه  اخیرا از کشف میدان گازی جدیدی با ظرفیت بیش از ۸۰ میلیارد متر مکعب در دریای سیاه خبر داد.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز به تازگی  در سیگنالی به آتن گفت که کشورش موافق گفت‌وگو درباره عملیات اکتشاف در شرق دریای مدیترانه و حل اختلافات با یونان است.