« رجب طیب اردوغان » رئیس‌جمهور ترکیه، بعد از ظهر امروز (جمعه)، در سخنرانی خود پس از نماز جمعه به روابط آنکارا و قاهره اشاره کرد.

به گزارش شبکه ترکیه‌ای «تی آر تی»، رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص گفت: «همکاری ما با مصر در سطح اطلاعاتی، دیپلماتیک و اقتصادی عملا در جریان است و ما در این خصوص مشکلی نداریم».

خبرگزاری «آناتولی» نیز بخش دیگری از اظهارات اردوغان را پوشش داد و در ارتباط با موضوع رزمایش مشترک عربستان سعودی و یونان به نقل از او نوشت: «این موضوع را با مقامات عربستان سعودی بررسی خواهیم کرد».

این اظهارات درست پس از آن است که ظهر امروز، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی که از تلویزیون ترکیه پخش شد، ضمن اشاره به تمایل ترکیه برای بهبود روابط با ریاض، خبر داد که ترکیه و مصر تماس‌های دیپلماتیک خود را از سر گرفته‌اند.

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن بیان اینکه آنکارا و قاهره در سطح وزارت خارجه و در سطح اطلاعاتی ارتباط دارند، امروز گفت:‌ «ارتباطات میان ترکیه و مصر بدون پیش‌شرط از جانب دو طرف آغاز شده است. ما تماس‌های خود با مصر را در سطح دیپلماتیک آغاز کرده‌ایم».

 چاووش اوغلو در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین اظهار داشت: «مانعی برای عدم بهبود روابط  با عربستان سعودی وجود ندارد. اگر عربستان سعودی گام‌های مثبتی بردارد، ما هم اقدام مشابهی انجام می‌دهیم. همین مسئله در ارتباط با امارات نیز صدق می‌کند».

این اظهارات پس از آن است که مقامات ترکیه‌ای اخیرا ضمن تمجید از برخی اقدامات مصر، اظهارات مثبتی را درباره این کشور بر زبان آوردند.

ترکیه پس از کودتای ارتش مصر به فرماندهی «عبدالفتاح السیسی»، فرمانده وقت ارتش و رئیس جمهور فعلی علیه دولت «محمد مرسی»، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور بعد از انقلاب ۲۰۱۱ و فوت مشکوک او در زندان که ترکیه از ین حادثه، به «شهادت مرسی» تعبیر کرد، روابط خود با قاهره را قطع و وارد تنش با مصر شد.