بندر نفتی «رأس تنوره» عربستان سعودی شامگاه یکشنبه هدف حملات موشکی و پهپادی جنبش انصارالله یمن قرار گرفت.

وزارت انرژی عربستان سعودی نیز شب گذشته با تایید این حمله گفت که این تهاجم از دریا بوده و طی آن مخازن سوخت در بندر رأس تنوره هدف قرار گرفت اما این حملات تلفات یا خساراتی به همراه نداشته است.

یکی از مشاوران دیوان پادشاهی سعودی نیز در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال به اتهام پراکنی علیه ایران پرداخت و گفت: «تمامی نشانه‌ها به ایران اشاره دارد.»

وی در ادامه گفت: «مشخص نیست که منشأ حمله از ایران یا عراق بوده اما این حمله از سمت یمن نبوده است.»

روزنامه وال‌استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشت که مقامات ایرانی به درخواست برای اظهار نظر درباره این حمله هنوز پاسخی نداده و یک مقام عراقی گفت که از هرگونه ارتباط کشورش و این حمله اطلاعی ندارد.

رأس تنوره قدیمی‌ترین و بزرگترین پالایشگاه نفت آرامکوی سعودی به شمار می‌آید. این بندر همچنین بزرگترین تاسیسات فراساحل بارگیری نفت در جهان است.

از این بندر روزانه 550 هزار بشکه محصولات پالایش شده انتقال می‌یابد که بیش از یک چهارم تامین سوخت عربستان سعودی است.

ارتش یمن یکشنبه شب از عملیات گسترده و شلیک هشت موشک بالستیک به اهداف نظامی و حیاتی در عربستان سعودی خبر داد.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در نشست خبری که از رسانه‌های این کشور پخش شد، گفت که یگان پهپادی و موشکی یمن در عملیاتی مشترک و ترکیبی ۲۲ موشک و پهپاد به سمت عربستان سعودی شلیک و ارسال کرده‌اند.

او گفت که در این عملیات که «معادله بازدارنده ۶» نامگذاری شده، هشت موشک بالستیک  و ۱۴ فروند پهپاد تهاجمی دور برد استفاده شده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح این عملیات مهم گفت که در این عملیات، شرکت نفت ملی عربستان سعودی (آرامکو) و همچنین بندر نفتی «رأس التنورة» و اهداف نظامی در شهر «الدمام» (شرق عربستان)، با ۱۰ پهپاد از نوع صماد ۳ و یک فروند موشک از نوع ذوالفقار هدف قرار گرفته است.

ائتلاف سعودی-اماراتی نزدیک به هفت سال است که یمن را زیر بمباران و موشک‌باران خود گرفته و با محاصره همه جانبه، گرسنگی و کمبود منابع درمانی به مردم یمن تحمیل کرده است و به کشتار زنان و کودکان این کشور ادامه می‌دهد.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.