به دنبال اعزام یک فروند ناو روسی به یکی از بنادر راهبردی سودان ، آمریکا روز دوشنبه یک ناوشکن به منطقه اعزام کرد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» ورود ناوشکن موشک انداز هدایت شونده «یواس اس وینستون چرچیل» به سودان در پی حذف خارطوم از حامیان تروریسم در فهرست سیاه وزارت خارجه آمریکا صورت گرفت. ناو آمریکایی وینستون چرچیل کمی پس از ورود ناو دریاسالار گریگوروویچ روسیه به دریای پورت سودان عازم منطقه شد. در روزهای گذشته آمریکا یک فروند کشتی دیگر خود به نام «یو اس ان اس کارسون» خود را عازم بندر بور سودان کرد.

ارتش سودان اعلام کرده که حضور ناو دریاسالار گریگوروویچ بخشی از پیشبرد روابط دیپلماتیک بین دو کشور است.  ناوچه «آدمیرال گریگروویچ»  یکشنبه وارد بندر «بور سودان» شد. این اولین کشتی جنگی روسیه بود که وارد بندر سودان شد. روسیه نوامبر اعلام کرده که در سودان یک مرکز پشتیبانی لجستیکی و محل استقرار پرسنل نظامی تاسیس می‌کند. طبق جزئیات منتشر شده در وبگاه دولت روسیه، ظرفیت تأسیسات دریایی روسیه اسکان 300  پرسنل نظامی وغیرنظامی و استقرار چهار فروند کشتی از جمله کشتی‌های هسته‌ای است. این پایگاه در حومه شمالی بندر سودان قرار خواهد گرفت.

روسیه همچنین حق حمل و نقل اسلحه، مهمات و تجهیزات مورد نیاز برای فعالیت پایگاه را از طریق بنادر و فرودگاه های سودان بدست خواهد آورد. قرار است این معامله 25 سال ادامه داشته باشد  به شرطی که هیچ یک از طرفین به تمدید آن اعتراض نکنند. مسکو در سالهای اخیر همزمان با تجدید نفوذ ژئوپلیتیکی، چشم خود را به آفریقا معطوف کرده است. 

در ماه دسامبر، روسیه از امضای توافق نامه 25 ساله برای ساخت پایگاه دریایی در بندر سودان، بخشی از  فشاربه آفریقا، در تلاش برای تجدید نفوذ ژئوپلیتیک خود ، خبر داد.

بر اساس این توافق، هدف این پایگاه حفظ صلح و ثبات در منطقه خواهد بود. به نیروی دریایی روسیه اجازه داده می شود که همزمان چهار ناو از جمله شناورهای هسته ای را در این پایگاه نگه دارد. این پایگاه با بیش از 300 پرسنل نظامی و غیرنظامی اداره می شود. روسیه حق حمل "اسلحه، مهمات و تجهیزات" مورد نیاز برای فعالیت پایگاه دریایی از طریق فرودگاه ها و بنادر سودان را خواهد داشت. پایگاه دریایی سرخ پس از تارتوس در سوریه اولین پایگاه روسیه در آفریقا و تنها دومین پایگاه آن در خاک خارجی خواهد بود.