یک مسئول سودانی گفت که واشنگتن حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم را منوط به عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی کرده است.

یک مقام مسئول سودانی در مصاحبه با روزنامه سعودی الشرق الاوسط گفت:‌ واشنگتن به خارطوم اعلام کرده که حذف نام سودان از فهرست وزارت خارجه کشورهای حامی تروریسم ارتباط تنگاتنگی با عادی سازی روابط خارطوم با اسرائیل دارد.

واشنگتن همچنین خواستار تسریع در روند عادی‌سازی روابط سودان با اسرائیل قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شده است.

این منبع که نامش ذکر نشده است، در ادامه از ضایع شدن این فرصت برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم و فلج شدن عملکرد دولت ابراز نگرانی کرد و گفت که در صورت ناکامی در این زمینه سودان نمی‌تواند به عرصه جامعه جهانی بازگردد.

وی گفت: مسئولان سودانی باید در اسرع وقت تصمیم بگیرند زیرا زمان زیادی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نمانده است و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از این موضوع به عنوان ابزاری در برنامه‌های انتخاباتی خود استفاده می‌کند اما بعد از انتخابات دیگر فایده‌ای ندارد.

عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان پیشتر تصریح کرده بود که عادی‌سازی روابط با اسرائیل به نفع سودان است و مردم نیز آن را تایید می‌کنند.

در همین راستا، محمد حمدان دقلو معاول اول البرهان نیز هفته گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سودان۲۴»‌ گفت که ما به دنبال برقراری روابط با اسرائیل هستیم و آمریکایی‌ها نیز وعده دادند که نام سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کنند.

به گزارش ایرنا، درج نام سودان در لیست کشورهای حامی تروریسم به سال ۱۹۹۳ برمی‌گردد. این مسئله مانع بزرگی پیش روی این کشور برای انجام سرمایه‌گذاری‌ها به شمار می‌رود.

در آن زمان عمر البشیر رئیس‌جمهوری سابق سودان متهم به پناه دادن به اسامه بن لادن شده بود. به همین دلیل دولت آمریکا سودان را از سال ۱۹۹۳ در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد.

این اقدام از سوی دولت آمریکا، سودان را فاقد صلاحیت برای دریافت وام و کمک‌های مالی از صندوق بین المللی پول و بانک جهانی می‌داند و برای اینکه نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شود، کنگره آمریکا باید آن را تایید کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اکتبر ۲۰۱۷ تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه سودان از سال ۱۹۹۷ را لغو کرد اما نام این کشور را از فهرست حامیان تروریسم درج شده از سال ۱۹۹۳ را حذف نکرد.

سودان در حالی به دنبال روابط با اسرائیل است که چندی پیش امارات متحده عربی و بحرین نیز با امضای توافقی روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل آغاز کردند.