حضور جو بایدن در رأس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات‌متحده آمریکا، مولد دغدغه‌های جدیدی در حوزه روابط بین‌الملل بوده است. بسیاری از متحدان آمریکا ازجمله فرانسه و آلمان، نسبت به‌ جابه‌جایی قدرت در واشنگتن  دید مثبتی دارند و در مقابل، برخی متحدان دولت ترامپ با تردید  بازی رئیس‌جمهور جدید آمریکا را مورد رصد و تحلیل قرار می‌دهند. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی‌ها نیز نگرانی جابه‌جایی مهره بازی بایدن در ریاض و عزل خود از مناسبات قدرت است. موضوعی که طی روزهای اخیر در رفتار ولیعهد سعودی‌ها و همراهانش نمود یافته است. 
 بن سلمان نگران است! 
موضوعی که بسیاری از تحلیلگران بر روی آن متمرکز شده‌اند، به مناسبات آمریکا و عربستان سعودی در دوران ریاست جمهوری جو بایدن بازمی‌گردد. محمد بن سلمان سرمایه‌گذاری زیادی برای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صورت داد اما درنهایت، در این قمار( به‌مانند ترامپ) به‌سختی شکست خورد. بایدن بلافاصله پس از استقرار در قدرت، اقداماتی را علیه بن سلمان آغاز کرده است. بر اساس آنچه مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده‌اند،  این وزارتخانه موقتا اجرای برخی قراردادهای مربوط به فروش تسلیحات دفاعی و نیز تجاری( با عربستان و امارات)  را متوقف کرده تا دولت جدید امکان بررسی مجدد آن‌ها را داشته باشد.فروش جت‌های« اف ۳۵» بخش اصلی معامله ۲۳ میلیارد دلاری آمریکا با امارات متحده عربی است که پاییز سال گذشته میلادی امضا شد. در چارچوب این معامله تسلیحات فوق مدرن ساخت کارخانجات جنرال اتمیک، لاک‌هید و ری‌تون به امارات متحده فروخته می‌شود.همچنین دولت جدید آمریکا قصد دارد اسناد مربوط به قتل جمال خاشقجی را از طبقه‌بندی محرمانه سازمان سیا خارج و در جامعه آمریکا توزیع کند .
در این اسناد ، تأکید شده است که قتل و مثله شدن جمال خاشقجی به دستور مستقیم بن سلمان صورت گرفته و به عبارت بهتر، ولیعهد سعودی‌ها قاتل وی محسوب می‌شود. 
 یک تروریست قربانی تروریست دیگر می‌شود! 
بایدن بازی هدفمندی را در قبال شخص بن سلمان پیش گرفته است! او سعی دارد با استناد به «جنایات سعودی‌ها در جنگ یمن» و«ماجرای قتل خاشقجی»، جهت برکناری بن سلمان از قدرت زمینه‌سازی کند. واقعیت امر این است که جنگ یمن از سال ۲۰۱۵ میلادی و با چراغ سبز آمریکا به رژیم سعودی و شخص بن سلمان ( وزیر دفاع وقت عربستان) آغاز شد.به عبارت بهتر، اوباما و بایدن هر دو حامی جنگ یمن و نسل‌کشی در این کشور محروم بوده‌اند. اکنون، اصلی‌ترین دغدغه بایدن و همراهانش، پایان دادن به جنگ یمن نیست بلکه حذف بن سلمان از معادلات سیاسی و اجرایی ریاض می‌باشد!دموکرات‌ها و حتی عده‌ای از جمهوری‌خواهان معتقدند که باید مهره بازی واشنگتن در دربار سعودی تغییر پیدا کند زیرا بن سلمان به سبب شکست در جنگ یمن ( که قرار بود مطابق تعهد بن سلمان در عرض دو هفته پایان پیدا کند) و ماجرای قتل و مثله کردن جنازه جمال خاشقجی تحلیلگر منتقد سعودی، هزینه‌های زیادی برای حامی اصلی جنایات خود( کاخ سفید ) ایجاد کرده است.در چنین شرایطی ، بایدن سعی دارد با سخن گفتن از پایان جنگ یمن، از یک‌سو خود را حامی حقوق بشر نشان داده و از سوی دیگر، زمینه لازم را برای تغییر مهره بازی خود در ریاض و دربار سعودی ایجاد کند.
 رمزگشایی از دستور جدید بایدن 
در چنین شرایطی می‌توان به رمزگشایی از دستور جدید جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص جنگ یمن و انصارالله پرداخت. اخیرا روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» به نقل از یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا خبر داد که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به کنگره اطلاع داده که جنبش انصارالله یمن را از لیست سازمان‌های تروریستی حذف می‌کند.
در این میان، برخی مقامات و سناتورهای آمریکایی سعی دارند اقدام بایدن را مرهون احترام وی به مقوله حقوق بشر قلمداد کنند! این در حالی‌است که دولت جدید آمریکا، خود یکی از مجرمان اصلی آغاز جنگ یمن و نسل‌کشی در این کشور بوده است. 
«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانکتیکت نیز گفت که تصمیم بایدن برای حذف نام جنبش حوثی از لیست سازمان‌های تروریستی گام خوب دیگر از سوی دولت وی به‌شمار می‌آید!دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در آخرین روز خود در کاخ سفید جنبش انصارالله یمن را وارد لیست سازمان‌های تروریستی کرد.
جو بایدن نیز در سخنرانی خود با انتقاد از اوضاع انسانی در یمن     ادعا کرد که دولت او تلاش دارد جنگ در این کشور را متوقف کند و از تیم ویژه خود در غرب آسیا خواسته برای حصول آتش‌بس در یمن اقدام کند.بایدن گفت: «جنگ علیه یمن باید متوقف شود و ما همه‌ حمایت‌های خود از عملیات‌های تهاجمی در آنجا را متوقف می‌کنیم».
 ادعای بایدن قابل‌پذیرش نیست  
همان‌گونه که اشاره شد، ادعاهای حقوق بشری بایدن ، اساسا قابل‌پذیرش نیست. 
دولت سابق ‌آمریکا در جنگ ۶‌ساله ائتلاف عربستان سعودی علیه یمن حمایت نامحدودی از فروش تسلیحات مدرن گرفته تا ارائه کمک‌های مستشاری و اطلاعاتی به این ائتلاف ارائه کرده است که درنتیجه آن، ده‌ها هزار یمنی ازجمله هزاران کودک بی‌گناه جان باخته‌اند. همچنین میانگین جمعیت زیر خط فقر به ۸۵ درصد رسیده و به دلیل حمله و محاصره ائتلاف، ۲۰ میلیون یمنی از فقدان امنیت غذایی   رنج می‌برند  .
سؤال اصلی اینجاست که چرا سناتورهای دموکرات کنگره در دوران ریاست جمهوری ترامپ کمترین اقدامی در راستای جلوگیری از جنگ یمن و تسلیح رژیم سفاک سعودی توسط کاخ سفید صورت ندادند؟! واقعیت امر این است که دولت بایدن، نمی‌تواند با اتخاذ ژست‌های بشردوستانه ( آن‌هم در راستای رسیدن به اهداف خاص خود در منطقه )، خود را نسبت به جرائم و اتهامات گسترده‌ای که متوجه دموکرات‌ها در جنگ یمن می‌باشد، مبرا سازد. قطعا بایدن و اوباما و مقامات وزارت خارجه آمریکا در دولت دموکرات سابق این کشور، ( که اتفاقا اکثر آن‌ها در دولت جدید بایدن نیز حضور دارند) باید بابت جنایات خود علیه ملت یمن پاسخگو باشند.