« جو بایدن »، رئیس‌جمهور جدید آمریکا در سخنرانی خود درباره اولویت‌های سیاست خارجی ایالات متحده مدعی شد: «دیپلماسی آمریکا بازگشته است، ائتلاف‌ها را باز می‌گردانیم و با دنیا در ارتباط خواهیم بود.»

رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی که در ساختمان وزارت خارجه این کشور برگزار می‌شود، مدعی شد: «در همه جای دنیا از دموکراسی و حقوق بشر حمایت خواهیم کرد.»

جو بایدن گفت: «به دنیا می‌گویم که آمریکا بازگشته است. ائتلاف‌ها را تحکیم می‌کنیم و سیاست خارجی را فعال و با دیکتاتوری مقابله خواهیم کرد.»

بایدن با اعلام اینکه «ارزش‌های دیپلماتیک آمریکا از همه چیز مهمتر است»، تاکید کرد: «باید برای مقابله با چالش‌های کنونی جهان رشد کنیم و با کشور‌های دیگر همکاری داشته باشیم. ما نمی‌توانیم به تنهایی کاری از پیش ببریم.»

رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام اینکه «الکسی ناوالنی باید فورا آزاد شود»، ادامه داد: «در تعامل با روسیه فعال‌تر خواهیم بود. با اقتدارگرایی چین و روسیه مقابله خواهیم کرد.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت: «جنگ یمن باید پایان یابد. ائتلافات آمریکا به معنای همکاری با شرکاست و ما باید با دشمنان نیز از طریق دیپلماسی تعامل کنیم.»

وی افزود: «به پوتین گفته‌ام که دوران تسامح آمریکا با حملات سایبری پایان یافته است. برای همکاری با چین در راستای منافع آمریکا آماده‌ایم.»

جو بایدن گفت: «اعلام می‌کنم که سیاست خارجی ما تغییر خواهد کرد و وزیر دفاع در شرایط حضور نیروهایمان در خارج بر اساس اولویت‌ها و امنیت ملی ما تجدید نظر خواهد کرد.»

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد: «تمام حمایت‌های نظامی خود از جنگ در یمن را متوقف خواهیم کرد. تیموثی لیندرکینگ را به‌عنوان فرستاده آمریکا در امور یمن انتخاب کرده ایم. برای دفاع از حاکمیت عربستان با آن همکاری خواهیم کرد.»

جو بایدن گفت: «هرگونه طرح برای خروج نیروهایمان از آلمان را متوقف خواهیم کرد.»

جو بایدن: به حمایت از عربستان ادامه می دهیم

او با اعلام این که آمریکا به حمایت خود از عملیات تهاجمی در جنگ تحت رهبری عربستان سعودی در یمن پایان می‌دهد، افزود: «جنگ باید پایان یابد.»

رئیس جمهور آمریکا در عین حال گفت: واشنگتن به حمایت از عربستان سعودی و کمک به این کشور برای دفاع از حاکمیت و تمامیت خود ادامه خواهد داد.

جو بایدن: کودتا در میانمار محکوم است

جو بایدن در ادامه سخنانش در ساختمان وزارت امورخارجه آمریکا گفت: در چند روز گذشته ما همکاری فشرده‌ای با شرکا و متحدانمان داشته ایم تا جامعه بین المللی را برای رسیدگی به کودتای نظامی در برمه (میانمار) متحد کنیم. در عین حال، با مک کانل (رهبر جمهوریخواهان سنا) در تماس بوده ام تا درباره نگرانی‌های مشترکمان درخصوص وضعیت میانمار بحث کنیم.

وی گفت: تردیدی نیست که در کشوری دارای دموکراسی، زور نباید هرگز به دنبال آن باشد که بر عزم مردم چیره شود یا اینکه تلاش کند نتیجه‌ی انتخاباتی معتبر را به چالش بکشد.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: ارتش میانمار باید از قدرتی که تصاحب کرده است دست بکشد و فعالان و مقامات بازداشت شده را آزاد کند. همچنین آن‌ها باید محدودیت‌های اعمال شده در بخش مخابرات را برداشته و از خشونت خودداری کنند. همانطور که چند روز پیش اعلام کردم ما با شرکایمان برای پشتیبانی از احیای دموکراسی و حاکمیت قانون و اعمال پیامد‌هایی علیه کسانی که مسئول (این اوضاع) بوده اند، همکاری خواهیم کرد.

نخستین سخنرانی رسمی بایدن درباره سیاست خارجی آمریکا درحالی مطرح شده که وی هیچ صحبتی درباره توافق هسته ای ایران و یا بازگشت احتمالی دولتش به این توافق مطرح نکرد.