« آدام شیف » رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه گفت، حزب جمهوریخواه به یک فرقه تبدیل شده است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، شیف در مصاحبه‌ای گفت:‌ «متأسفانه این حزب الزاماً به یک فرقه تبدیل شده است. نه فقط "کیو اِنان"، بلکه تمام این دست تئوری‌های توطئه که حول دونالد ترامپ می‌چرخند».

طبق تئوری توطئه کیو انان که در میان گروه‌های راست‌گرای افراطی در آمریکا طرفدار دارد، دولتی مخفی در آمریکا وجود دارد که هدفش مقابله با دولت ترامپ است. این تئوری می‌گوید ترامپ در تلاش است نیروهای شر حزب دموکرات را برملا کند.

شیف در ادامه گفت، حزب جمهوری‌خواه با دروغ‌ها و تئوری‌های توطئه که ساخته و پرداخته ترامپ هستند، در هم تنیده است و «تا زمانی که آن‌ها از این حاشیه دیوانه‌وار و شخص ترامپ رها نشوند، متأسفانه امیدی به این حزب نخواهد بود».

این قانون‌گذار ارشد دموکرات افزود: «البته که این نه تنها برای حزب جمهوری‌خواه بلکه برای کل کشور یک فاجعه است. ما در حقیقت بر دو حزب کارامد در نظام خود اتکا داریم و اکنون دیگر از آن بهره‌مند نیستیم».

وی با گلایه از عدم رأی جمهوری‌خواهان به اخراج «مارجِری تایلر گرین» عضو حامی ترامپ مجلس نمایندگان از دو کمیته این نهاد گفت، حضور این فرد در کمیته آموزش درحالی که پیشتر تیراندازی مرگبار در یک مدرسه آمریکا را انکار کرده، «مایه تمسخر کنگره» است.

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه عضویت تایلر گرین در دو کمیته بودجه و آموزش را لغو کرد. 

قطعنامه‌ای که خواستار لغو عضویت این قانونگذار جمهوری‌خواه در کمیته‌های یادشده بود با ۲۳۰ رأی موافق و ۱۹۹ رأی مخالف به تصویب رسید. در این بین تنها ۱۱ نماینده جمهوری‌خواه جزو موافقان این طرح بودند.

حمایت از این دیدگاه که روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ هواپیما به ساختمان پنتاگون برخورد نکرده یا اینکه تیراندازی‌های مرگبار در مدارس آمریکا صحنه‌سازی بوده‌اند و یا اینکه سقوط هواپیمای جان اف‌کندی در سال ۱۹۹۹ به دست کلینتون‌ها اتفاق افتاده برخی از نظرات گرین است که او را در مرکز این جنجال‌ها قرار داده است.

حمایت از اعدام «باراک اوباما» و «هیلاری کلینتون» به دلیل نقش‌آفرینی در شکل‌گیری توافق هسته‌ای برجام از جمله دیگر مواضع جنجالی این نماینده جمهوری‌خواه است.

تایلر گرین روز جمعه در نشستی خبری، ضمن ستایش عملکرد ترامپ و دولت جمهوری‌خواه وی گفت: «این حزب از آن اوست و به هیچ فرد دیگری متعلق نیست».