«آدام کینزینگر» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا تلاش « دونالد ترامپ » رئیس جمهور این کشور و اطرافیانش برای تغییر نتیجه انتخابات را «کلاهبرداری تمام عیار» و اقدامی با هدف «جذب پول و هوادار» توصیف کرد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، کینزینگر در پاسخ به تکرار ادعای تقلب در انتخابات از سوی ترامپ، در حساب توییتری خود نوشت: «خدای من، تلاش کنی کل همه جا را به آتش بکشی چون نمی‌توانی باخت را تحمل کنی. هیچ شواهدی [برای وقوع تقلب] وجود ندارد و هیچ چیز نیست جز خوی تندمزاج و تئوری‌های توطئه. شرم‌آور است. حزب جمهوری‌خواهمان را بازسازی کنیم».

این قانون‌گذار آمریکایی در پیام توییتری دیگری نوشت: «تمام این حرف‌هایی که دونالد ترامپ و دیگر دغل‌بازهای کنگره درباره ششم ژانویه می‌زنند، توضیح ساده‌ای دارد: آن‌ها با سرزنش هرکس دیگری و با علم به اینکه نمی‌توانند کاری پیش ببرند، فقط از این راه پول در می‌آورند و هوادار جمع می‌کنند. این مسئله غم انگیز است و یک کلاهبرداری تمام عیار است. حزب جمهوری‌خواهمان را بازسازی کنیم».

اظهارات کینزینگر در واکنش به پیام‌های توییتری روز گذشته ترامپ بود که در یکی از آن‌ها نوشته بود: «وزارت "دادگستری" و اف‌بی‌آی در قبال تقلب آرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، بزرگترین کلاهبرداری تاریخ ملت ما، بر خلاف شواهد قانع‌کننده هیچ کاری نکردند. آن‌ها باید خجالت بکشند. تاریخ این را به یاد خواهد داشت. هرگز تسلیم نشوید. ششم ژانویه در واشنگتن شما را می‌بینم».

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شد. برآوردهای رسانه‌های آمریکا حاکی است جو بایدن با کسب ۳۰۶ رأی الکترال در این انتخابات پیروز شده است. ترامپ ۲۳۲ رأی الکترال به دست آورد اما ترامپ تاکنون از پذیرفتن شکست در انتخابات امتناع ورزیده و بارها تأکید کرده است که بایدن با تقلب به‌عنوان پیروز این فرایند معرفی شده است.

پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، او با مطرح کردن ادعای تقلب در انتخابات تلاش دارد همچنان در قدرت بماند. حامیان ترامپ تا کنون دوبار در اعتراض به تقلب در انتخابات تجمع برگزار کرده‌اند که شمار قابل توجهی از شرکت‌کنندگان آن اعضای گروه‌های سفید برتر پندار هستند. تجمع بعدی حامیان ترامپ قرار است ششم ماه ژانویه و پس از بررسی آرای الکترال در کنگره تشکیل شود.

ترامپ اخیراً به اطرافیانش گفته که مایک پنس به اندازه کافی به او برای رسیدن به اهدافش جهت برگرداندن نتیجه انتخابات کمک نمی‌کند. او در روزهای اخیر روی نقش سنتی‌ای متمرکز شده که «مایک پنس» معاونش قرار است روز ۶ ژانویه در راستای تأیید نتیجه رأی‌گیری الکترال انجام دهد. مایک پنس، رئیس سنا است و روال تأیید آرای الکترال زیر نظر او انجام می‌شود.

پنس و مقام‌های کاخ سفید تلاش کرده‌اند به ترامپ بفهمانند که ریاست وی بر آن جلسه جنبه تشریفاتی دارد و او نمی‌تواند به صورت یک نفره نتیجه آرای الکترال را رد کند.

با این حال چندی پیش پایگاه خبری «هیل» افشا کرد ستاد انتخاباتی ترامپ و کمیته ملی جمهوری‌خواهان، با مطرح کردن ادعای تقلب در انتخابات، بیش از ۲۰۰ میلیون کمک مالی دریافت کرده‌اند.

همچنین این پایگاه خبری افشا کرده که روز دوشنبه ترامپ و شماری از جمهوری‌خواهان با برگزاری جلسه‌ای محرمانه، طرح تغییر نتیجه انتخابات در جلسه ششم ژانویه کنگره را بررسی کرده‌اند.