جلسه‌ای در وزارت خارجه ترکمنستان با حضور «رشید مرداف» وزیر امور خارجه این کشور با هیأت سیاسی طالبان برگزار شد.

در پایان این نشست مقامات طالبان گزارشی را به مطبوعات ترکمنستان ارائه دادند و در این گزارش از میهمان نوازی طرف ترکمن سپاسگزاری و قدردانی کردند. 

 مقامات طالبان ارزیابی بسیار مثبتی از این مذاکرات داشتند و از سیاست ترکمنستان در قبال افغانستان تشکر و به خاطر سالها حمایت سیاسی و اقتصادی ترکمنستان از افغانستان سپاسگزاری نمودند.

طالبان حمایت کامل خود را از اجرای پروژه‌های زیربنایی در افغانستان که از طرف ترکمنستان آغاز شده اعلام و تأکید کردند ما از پروزه "تاپی" و "تاپ" و راه آهن ترکمنستان - افغانستان حمایت می کنیم و در این رابطه تبادل نظر کردیم.

«سهیل شاهین» عضو هیأت طالبان با حضور در کنفرانس خبری اظهار داشت:  می خواهم از طرف دفتر سیاسی طالبان از دولت ترکمنستان بخاطر دعوت و مهمان نوازی گرم تشکر کنم.

وی افزود: ما در شهر عشق‌آباد از دو مسجد بازدید کردیم و با آثار باستانی مذهبی و سنت های فرهنگی مردم ترکمن آشنا شدیم. امروز در اینجا در وزارت امور خارجه ترکمنستان در یک فضای باز و دوستانه با «رشید مردوف» وزیر امور خارجه این کشور و سایر مقامات گفت‌وگو کردیم.

به گفته سهیل شاهین، ما از سیاست بی طرفی ترکمنستان نسبت به افغانستان و پشتیبانی سیاسی و اقتصادی طولانی مدت این دولت از افغانستان که همسایه ترکمنستان است، تشکر و قدردانی می کنیم. ترکمنستان بعنوان یک کشور مسلمان، همسایه و بی طرف برای چندین سال ابتکارات خود را برای برقراری صلح و توسعه در افغانستان ارائه داده است.

وی یادآور شد: اجرای پروژه های زیربنایی در افغانستان که توسط ترکمنستان آغاز شده شایسته توجه و قابل قدردانی است. شکی نیست که اجرای پروژه هایی مانند TAPI و TAP و راه آهن از ترکمنستان به افغانستان به دستیابی به رفاه و توسعه اقتصادی در افغانستان کمک می کند. از یک سو ، در حالی که ما برای استقلال کشور خود می جنگیم ، در این بین ، سعی در کمک به سعادت مردم و توسعه کشور خود داریم تا از تمام پروژه های ملی در کشور حمایت کنیم.

به گفته وی، در همین راستا ما به عنوان دولت اسلامی افغانستان، حمایت کامل خود را از اجرای TAPI و سایر پروژه های توسعه ای در کشورمان و تأمین امنیت آنها حمایت می کنیم.