با نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت « دونالد ترامپ » در آمریکا و روز تحلیف « جو بایدن » رئیس‌جمهور منتخب این کشور، نیروهای امنیتی در تمام ۵۰ ایالت آمریکا خود را برای تظاهرات‌های مسلحانه هواداران ترامپ آماده کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) به سازمان‌های امنیتی و نیروی پلیس هشدار داده احتمال وقوع تظاهرات‌های مسلحانه طرفداران ترامپ بیرون ساختمان‌های کنگره محلی تمام ایالت‌های این کشور از روز شنبه (به وقت محلی، بامداد یکشنبه به وقت ایران) تا روز بیستم ژانویه و مراسم تحلیف بایدن وجود دارد».

بر اساس این گزارش، شهر واشنگتن در وضعیت منع آمدوشد و حکومت نظامی قرار گرفته، نیروهای امنیتی در محوطه اطراف ساختمان‌های کنگره محلی ایالت‌های آمریکا موانع و فنس امنیتی نصب کردند و  هزاران نیروی گارد ملی برای جلوگیری از هرگونه حمله مسلحانه مستقر شده‌اند.

استقرار گارد ملی در کنگره‌های محلی

ایالت‌های میشیگان، ویرجینیا، ویسکانسین، پنسیلوانیا و واشنگتن - که ترامپ چندین بار ادعای وقوع تقلب انتخاباتی در آنها را تکرار کرده بود - از جمله ایالت‌هایی هسیتند که نیروی گارد ملی برای تأمین امنیت روز مراسم تحلیف، فعال کرده‌اند. ایالت تگزاس نیز ساختمان کنگره محلی را در روز تحلیف، تعطیل کرده است.

به نوشته رویترز، مسئولان امنیتی آمریکا بیشتر تمرکز خود را روی روز یکشنبه گذاشته‌اند که قرار است جنبش ضد دولتی و راست‌گرای افراطی «بوگالو» تظاهرات‌هایی را در تمام ۵۰ ایالت آمریکا برگزار کند.

در ایالت میشیگان، فنس‌های امنیتی به دور محوطه ساختمان کنگره محلی کشیده شده و نیروی نظامی از سراسر این ایالت برای تقویت امنیت ساختمان کنگره مستقر شدند. قانونگذاران این ایالت نیز به دلایل تهدیدات و نگرانی‌های امنیتی، جلسات هفته پیش رو را لغو کرده‌اند.

ایالت‌های کلیدی در معرض بیشترین خطر

«جو گاسپر» رئیس پلیس ایالت میشیگان در یک نشست خبری گفت: «ما برای بدترین [اتفاق] آماده‌ایم ولی امیدوار نیز هستیم کسانی که می‌خواهند در کنگره محلی تظاهرات کنند، مسالمت‌آمیز باشند».

به نوشته رویترز، کارشناسان می‌گویند ایالت‌های کلیدی - که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در آنها مورد مناقشه ترامپ بود - در معرض بیشترین خطر تظاهرات مسلحانه هستند. اما حتی ایالت‌هایی که چندان اختلافی درباره نتیجه رأی‌گیری آنها نبود نیز اقدامات پیشگیرانه را شروع کرده‌اند.

برای نمونه، فرماندار ایالت ایلی‌نوی می‌گوید با اینکه هیچ تهدید خاصی درباره ایالت وی دریافت نشده اما دستور تشدید تدابیر امنیتی در ساختمان کنگره محلی از جمله استقرار ۲۵۰ نیروی گارد ملی را صادر کرده است.

شامگاه شنبه نیز پلیس کنگره آمریکا فردی را همراه با یک سلاح گرم و ۵۰۰ گلوله که تلاش داشت از یک نقطه ایست و بازرسی در واشنگتن با کارت اعتباری جعلی حضور در مراسم تحلیف باین عبور کند، بازداشت کرد.

پیشتر نیز منابع مطلع در آمریکا خبر داده بودند نگرانی‌های امنیتی باعث به تعویق افتادن تمرین مراسم تحلیف بایدن شده که برای روز یکشنبه پیش‌بینی شده بود.