وزیر دفاع یونان در مصاحبه با یک رسانه یونانی گفت، یونان و ترکیه در سال ۲۰۲۰ به دلیل اختلافات طولانی مدت سه بار تا آستانه جنگ پیش رفتند.

به گزارش وبگاه شبکه «العربیه» «نیکوس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان در گفت‌وگو با روزنامه «پروثیاما»  گفت، مادامی که تهدید ترکیه ادامه یابد، بحث غیرنظامی شدن جزایر واقع در دریای مدیترانه  وجود ندارد.

پاناگیوتوپولوس در این مصاحبه در مورد پرداختن به موضوعات مطرح شده توسط ترکیه در جریان گفت‌وگوهای اکتشافی با این کشور گفت: «ما به آنها توضیح می‌دهیم که می‌خواهیم موضوعات خاصی را در دستور کار قرار دهیم و این بحث‌های مقدماتی در مورد فقط موضوعات خاص ، و نه در مورد ادعاهای احتمالی ترکیه ، مثلاً غیرنظامی شدن جزایرصورت می‌گیرد.»

این مقام ارشد یونانی گفت، ما تصمیم داریم نیروهای خود را در جزایر حفظ کنیم.

وی توضیح داد: «نیروی دریایی در مرکز دفاع از کشور قرار داشته و در بسیاری از موارد به نیروی دریایی ترکیه نزدیک شد. اما کل نیروهای مسلح برای هرگونه احتمالی آماده هستند،از هواپیماهای مسلح در پایگاه‌ها تا واحدهای ارتش در مرز.»

وزیردفاع یونان همچنین گفت: «ما از آمریکایی‌ها بسته‌ای مانند دسترسی به بودجه بیشتر برای کمک نظامی یا آزاد کردن سیستم های تسلیحاتی مازاد نیروهای مسلح آمریکا را می‌خواهیم .هدف ما تشدید آموزش و تمرینات فراگیر با واحدهای مختلف نیروهای مسلح ایالات متحده است. با این حال، معتقدم که با دولت "جو بایدن" رئیس جمهور ایالات متحده فضای بیشتری برای خوش بینی و کنار آمدن با آمریکایی‌ها وجود دارد.»

یونان برای تقابل با ترکیه و در حالیکه این کشور را متهم به برقراری امپراتوری گذشته خود کرده، علاوه برخرید این جنگنده‌ها و ارتقای ناوگان جنگنده‌های «اف-۱۶»، قصد استخدام ۱۵ هزار پرسنل نظامی را در چهار سال آینده دارد. یونان همچنین برای آموزش‌های مورد نیاز پروازی با رژیم صهیونیستی نیز در ماه جاری یک توافق ۱.۶۸ میلیارد دلاری منعقد کرد.