سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد مسائل مرزی با هند با روابط دو جانبه پکن و دهلی نو ارتباطی ندارد.

ژائو لیجیان روز جمعه در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره اظهارات اخیر سابرحمانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند درمورد روابط دو کشور گفت مسائل مرزی نباید به روابط دو جانبه بین چین و هند مرتبط شود. چین اظهارات منطقی جایشانکار را که بر اهمیت روابط چین و هند تأکید کرد، می‌ستاید.

دیپلمات ارشد چین خاطرنشان کرد: همچنین می‌خواهم تأکید کنم که مسائل مرزی نباید به روابط دو جانبه بین چین و هند، که یک تجربه مهم برای توسعه مداوم روابط دو کشور طی سال‌های گذشته است، مرتبط شود.

لیجیان تاکید کرد امیدواریم که هند با چین در زمینه مدیریت صحیح اختلافات، افزایش همکاری عملی و بازگرداندن روابط دوجانبه در مسیر درست همکاری کند.

روز پنجشنبه وزیر خارجه هند در سخنرانی در کنفرانس مطالعات چین گفت که روابط هند و چین بر سر دوراهی قرار دارد. روابط بین دو کشور به طور پیوسته با تبدیل شدن چین به یک شریک تجاری عمده و مقصدی بسیار مهم گردشگری رو به رشد بوده است، اما اختلافات میان دو طرف همواره وجود خواهد داشت.

نهمین دور مذاکرات هند و چین در سطح فرماندهان مرزی در ۲۴ ژانویه در بخش مرزی چین انجام شد. طرفین در مورد خروج نیرو‌ها از خط کنترل در بخش غربی مرز چین و هند تبادل نظر کردند.

درگیری میان نیرو‌های ارتش هند و ارتش آزادی بخش خلق چین (PLA) که طی ماه‌های گذشته متوقف شده بود، اواخر ژانویه بار دیگر از سر گرفته شد. منابع دولتی در دهلی نو  به رسانه‌ها اطلاع دادند که این درگیری‌ها در ناکولا در بخش سیکیم رخ داده است و تعداد زیادی از سربازان از هر دو طرف زخمی شده اند.