«نیکلای کوداشف» سفیر روسیه در دهلی نو روز دوشنبه گفت، خارجی‌ها از تنش میان چین و هند در راستای ایجاد تفرقه در منطقه بهره می‌گیرند.

کوداشف در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت، با اینکه شیوع ویروس کرونا بر روی برنامه‌های دوجانبه میان روسیه و هند تأثیر گذاشته اما روابط میان دو کشور به قوت خود ادامه دارد.

این دیپلمات روس افزود: «عدم اعتماد فعلی میان هند و چین موجب نگرانی است اما نه فقط برای روسیه. این مسئله به صورت بالقوه برای ثبات کل اوراسیا مضر است. گفت‌وگوهایی که میان سطوح مختلف مقامات چین و هند در جریان است امیدوار کننده هستند و شک نداریم که این دو همسایه مهم آسیایی از خرد مدنی خود برای ارتباط سازنده استفاده خواهند کرد».

کوداشف در ادامه گفت: «اما آنچه به طور ویژه‌ای نگران کننده است، بازیگران خارجی هستند که تلاش می‌کنند از این اوضاع به سود اهداف ژئوپولیتیک خود برای ایجاد تفرقه در منطقه استفاده کنند».

وی درباره سفر اخیر «راجنات سینگ» وزیر دفاع هند به روسیه گفت: «یک بخش مهم از دستورکار سینگ به اجرا گذاشتن همکاری‌های دفاعی بالقوه میان دو کشور بود. این سفر فرصتی را ایجاد کرد که طیف کاملی از روابط در این زمینه را بررسی کرده و بر تعهد دو طرف نسبت به اجرای زمان‌بندی‌ شده توافقات و قراردادها تأکید شود».

از آنجایی که دو کشور همسایه هند و چین، مرز مشخص ندارند و تنها یک خط کنترل واقعی برای جداسازی دو قلمرو دارند که در سال ۱۹۶۲ بعد از جنگ میان دو کشور ایجاد شد، در چند دهه اخیر درگیری‌های مرزی زیادی بین دو طرف رخ داده است.

تشدید شدید درگیری‌های مرزی اخیر بین دو طرف به ویژه در منطقه «لداخ» که به مرگ و جراحت ده‌ها نظامی انجامید، سبب شد که هر دو طرف مواضع نظامی خودشان را در منطقه مرزی تقویت کنند.