«جورج کانوی» وکیل محافظه‌کار آمریکا یی گفت اگر « دونالد ترامپ » با عواقب اقداماتش روبرو نشود، آمریکا در آینده محکوم به قربانی شدن توسط روسای‌جمهوری است که قوانین آن‌ها را محدود نمی‌کند.

به گزارش نشریه آمریکایی «هافینگتن پست»، این وکیل آمریکایی، همسر «کلیان کانوی» مشاور سابق کاخ سفید در دوره ترامپ، یک بررسی طولانی را در مقاله‌ای در روزنامه «واشنگتن پست» درباره سوءرفتارها و حتی رفتارهای مجرمانه احتمالی ترامپ در زمان حضور در کاخ سفید و حتی قبل از ریاست‌جمهوری وی ارائه کرده است.

از بین این رفتارها، کانوی بخصوص رفتارهای پس از انتخابات ترامپ را نگران‌کننده خواند و افزود ترس از اعلام جرم به دلیل جرایم گذشته، به نظر می‌رسید باعث تلاش‌های جنون‌آمیز ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات و حفظ سپر حمایتی عنوان ریاست‌جمهوری بود.

او در ادامه نوشت: ترس ناامیدانه از کیفرخواست می‌تواند تمایل ترامپ برای شکستن هر تعداد قانون—دموکراسی و قانون اساسی--برای ماندن در قدرت علیرغم باخت در انتخابات را توضیح دهد.

وی افزود: ترامپ حتی از وزیر داخلی ایالت جورجیا در یک تماس تلفنی عجیب خواسته بود برای او آرای کافی به منظور تغییر نتیجه واقعی انتخابات در این ایالت پیدا کند.

این وکیل آمریکایی منتقد ترامپ در ادامه نوشت: بعد با نزدیک شدن به پایان دوران وی، او در نهایت جرم قابل استیضاح از سوی یک رئیس‌جمهور را مرتکب شد و شورش خشونت‌آمیز در کنگره برای ممانعت از تایید پیروزی «جو بایدن» در انتخابات را تحریک کرد.

کانوی گفت: تلاش‌های او برای تغییر یک انتخابات آزاد و عادلانه به هر طریقی که او لازم می‌دید از جمله تحریک به خشونت نه تنها حاکمیت قانون را تضعیف، بلکه آن را تا سر حد نابودی کامل تهدید کرد. هیچ رئیس‌جمهور دیگری تاکنون این کار را نکرده، یا حتی برای انجام این کار تلاش نکرده، یا احتمالاً حتی فکرش را هم نکرده. نه حتی (ریچارد) نیسکون.

وی تاکید کرد: رفتار پسانتخاباتی ترامپ طوری بوده که وزارت دادگستری نمی‌تواند از آن بگذرد. اگر دادستان‌ها رئیس‌جمهور سابق را مورد تحقیق قرار ندهند و مجوز ندهند و او را متهم نکنند، پس می‌توان گفت همه روسای جمهور کاملا از عواقب کیفری اقدامات خود مصون هستند، چه در دوران مسئولیت چه بعد از آن؛ چه رفتارشان قبل از دوره ریاست‌جمهوری بوده چه در حین آن. آن زمان می‌توانیم به صراحت بگوییم، روسای‌جمهور بالاتر از قانون هستند.

کنگره آمریکا ششم ژانویه در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند. اما حامیان ترامپ به سمت کنگره هجوم بردند و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی وارد ساختمان کنگره شدند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

در همین راستا، مجلس نمایندگان آمریکا بامداد ۲۵ دی‌ماه با ۲۳۲ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف، طرح استیضاح مجدد ترامپ را تصویب کرد.  این اولین بار در تاریخ ۲۴۴ ساله ایالات متحده است که مجلس نمایندگان این کشور، دو بار طرح استیضاح یک رئیس‌جمهور را تصویب می‌کند.

«چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا خبر داده که دادگاه استیضاح ترامپ روز دوشنبه، ۸ فوریه (۲۰ بهمن) آغاز خواهد شد.

برخی از تحلیلگران می‌گویند استیضاح و محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند از بازگشت او به قدرت جلوگیری کند.