« جیمز کومی » رئیس سابق اف‌بی‌آی در اشاره به حوادث خشونت‌بار اخیر کنگره گفت خطر همچنان وجود دارد و او نگران خطر بالقوه از سوی افراد مسلح در روز تحلیف است.

او گفت خطر باید «بسیار بسیار جدی گرفته شود» و با افرادی که در حمله به کنگره دست داشتند، بسیار سریع و شدید برخورد شود.

وی در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» گفت: نگرانم زیرا افراد مسلح و آشفته‌ای هستند که تصور می‌کنند کشورشان از آن‌ها گرفته شده است. بنابراین این تهدیدی است که مجریان قانون در ایالت‌ها باید خیلی آن را جدی بگیرند.

کومی در ادامه در اشاره به حوادث کنگره و عملکرد ناموفق پلیس در برخورد با طرفداران ترامپ با توجه بیشتر بودن تعداد آن‌ها از معترضان، گفت: از شکست آشکار در دفاع از ساختمان کنگره عصبانی شدم. این در حالی است که دو هزار نیرو همیشه در آنجا برای محافظت از ساختمان کنگره قرار دارند. درک این شکست برای کشور ما مهم خواهد بود.

او حوادث کنگره را با حملات ۱۱ سپتامبر مقایسه کرد و گفت: به ما گفته شد پیش‌بینی نمی‌کردیم تروریست‌ها چطور به ما حمله خواهند کرد اما این (حمله به کنگره) در سراسر اینترنت پخش شده بود و این گروه به آرامی خیابان پنسیلوانیا را پیمود و به سمت کنگره آمد، بنابراین فقط یک شکست بود و برای جلوگیری از رخ دادن دوباره آن باید در همه سطوح دلیل این شکست را بدانیم.

وی در بخشی از این مصاحبه به ترامپ و حواشی مختلف حول او در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری‌اش هم پرداخت و گفت: او به همان سطحی از تایید نیاز دارد که یک کودک نوپا نیاز دارد اما تحت پیگرد قرار دادن وی فقط باعث جلب توجهی می‌شود که او به دنبالش است. هرگز بزرگسالی را ندیدم که گرسنه‌تر از ترامپ برای دریافت تایید باشد. این را فقط در دو و سه ساله‌ها دیده‌ام. تایید مثل هواست که او همیشه به آن نیاز دارد.

کومی که در سال ۲۰۱۷ از سوی ترامپ در حالی که پلیس فدرال مشغول تحقیق در خصوص مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ بود، اخراج شد، به شبکه اسکای نیوز گفت: آغاز یک پرونده علیه وی باعث می‌شود «نمایش دونالد ترامپ» چند سال دیگر ادامه پیدا کند. چنین اقدامی تلاش‌های بایدن برای متحد کردن آمریکا را تحت الشعاع قرار خواهد داد، همان چیزی که ترامپ بیش از همه چیز می‌خواهد.

او با این حال گفت که موافق استیضاح ترامپ است و افزود: فکر نمی‌کنم که کسی بتواند مخالف باشد. در حالت ایده‌آل دوست دارم او از سوی سنا محکوم شود و از مناصب عمومی برای همیشه منع گردد.

پایتخت آمریکا روزهاست که از ترس تکرار حوادث کنگره به لاک دفاعی فرو رفته است. پیش‌تر اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) به روسای پلیس در سراسر این کشور هشدار داد در حالت آماده‌باش حداکثری باشند و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به وقایع منتهی به تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ادامه دهند. 

ششم ژانویه (۱۷ دی) همزمان با بر‌گزاری جلسه مشترک کنگره آمریکا برای تأیید نهایی پیروزی بایدن، عده‌ای از هواداران دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور که در مقابل این ساختمان تجمع کرده بودند به داخل آن یورش بردند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.