در جلسه استماعی که هفته گذشته با حضور «مایکل پک»، رئیس سازمانی که بازوی پروپاگاندای دولت آمریکا به شمار می‌رود نقش پنهان دولت این کشور در راه‌اندازی شورش در برخی کشورهای دنیا آشکار شد.

«مایکل پک»، چند ماه پیش از سوی « دونالد ترامپ » به عنوان «رئیس‌ سازمان رسانه‌های جهانی» منصوب شد و بلافاصله بعد از به عهده گرفتن این سمت، اخراج برخی از کارکنان این سازمان و رسانه‌های وابسته به آن مانند «صدای آمریکا» و «رادیو آزا آسیا» را آغاز و بودجه برخی از سازمان‌های وابسته به این سازمان پروپاگاندا را قطع کرد.

در جلسه استماع هفته گذشته، قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه و برخی از دیگر میهمانان جلسه از اقدامات پک و پاکسازی‌های او در سازمان رسانه‌های جهانی انتقاد کردند. اما آنچه برای نماینده‌های کنگره و سایر مقا‌م‌های سازمان رسانه‌های جهانی در این جلسه اهمیت بیشتری داشت اقدام پک در قطع بودجه «صندوق آزاد فناوری» بود. 

این صندوق در سال ۲۰۱۲ ایجاد شد و تا سال ۲۱۹ بخشی از رادیو آزاد آسیا به شمار می‌رفت. در سال ۲۰۱۹، صندوق آزاد فناوری به یک سازمان مستقل و غیرانتقاعی تبدیل شد، اگرچه منابع مالی آن از سوی سازمان رسانه‌های جهانی تأمین می‌شد. 

در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مقام‌های سابق سازمان رسانه‌های جهانی و عضای هیئت مدیره صندوق آزاد فناوری به نقش این صندوق در حمایت از تظاهرات در سایر کشورهای دنیا اشاره کردند.

«گرنت گارنر»، رئیس سابق امور مالی سازمان رسانه‌های جهانی که در ماه آگوست توسط پک اخراج شده بود در آن جلسه گفت: «صندوق آزاد فناوری در بسیاری از نقاط دنیا به صورت بی‌سر و صدا از معترضان حمایت می‌کند.»

«کارن کورنو»، یکی از اعضای صندوق آزاد فناوری هم به نقش این سازمان در کمک به آشوب‌ها در دنیا اشاره کرد: «صندوق آزاد فناوری سابقه دیرینه‌ای در حمایت از تلاش‌ها برای آزادی اینترنت درد و آماده توسعه تلاش‌هایش در هنگ‌کنگ است. این صندوق قصد داشت از آموزش‌های دیجیتال حمایت کند.»