«الکساندر اوکازیو کورتز» نماینده دموکرات ایالت نیویورک روز یکشنبه تاکید کرد که « دونالد ترامپ » رئیس جمهور آمریکا باید برکنار شده و ادامه حضور وی خطری آشکار است.

وی که با شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز مصاحبه می‌کرد در پاسخ به سوالی درباره موفقیت استیضاح مجدد ترامپ گفت: « قاطعانه اعتقاد دارم که استیضاح باید به دلایل متعدد برنامه‌ریزی شود. یکی از مهمترین اولویت‌های ما اطمینان از برکناری دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکاست.»

این نماینده دموکرات اضافه کرد: «هر دقیقه و هر ساعتی که وی در قدرت باقی بماند تهدیدی آشکار و موجود نه تنها برای کنگره آمریکا بلکه به صراحت برای کشور است.»

کورتز در پاسخ به سوالی درباره نامه جمهوری‌خواهان گنگره در خصوص مخالفت با استیضاح ترامپ گفت: «ما باید درک کنیم اتفاقی که روز چهارشنبه افتاده شورش علیه آمریکا بوده است.»

وی در ادامه گفت: «اگر ما شورش علیه آمریکا را بدون مجازات و بدون بازخواست قبول کنیم، ما دعوت می‌کنیم که این اتفاقات بار دیگر روی دهد.»

چهارشنبه شب در حالی که جلسه مشترک کنگره آمریکا برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری در جریان بود، عده‌ای از هواداران ترامپ که در مقابل این ساختمان تجمع کرده بودند، به داخل آن یورش بردند.

در جریان این حمله چهار نفر و یک پلیس کشته شده و ۱۴ مأمور پلیس واشنگتن مجروج شدند. به گفته سخنگوی اداره پلیس پایتخت آمریکا تا کنون ۵۲ در نفر از این مهاجمین بازداشت شده‌اند.

هنگام وقوع این حمله، جلسه مشترک کنگره لغو اما پس از ساعاتی از سر گرفته شد. در جلسه مشترک نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، بایدن با کسب ۳۰۶ رأی الکترال در مقابل ترامپ با ۲۳۲ رأی الکترال پیروز شد و رسماً به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مورد تأیید قرار گرفت.

در پی اقدام ترامپ در تشویق و تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره، قانونگذاران آمریکایی به فکر استیضاح وی افتادند و اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس لایحه استیضاح ترامپ را به خاطر سوء استفاده از قدرت و تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره، منتشر کردند.