«علی الحسینی» مسئول روابط الحشد الشعبی در محور شمال عراق، از پاکسازی کامل استان کرکوک از داعشی‌های خارجی خبر داد.

او به وبگاه المعلومه گفت از زمانی که نیروهای آمریکایی از کرکوک خارج شده‌اند، امنیت و ثبات به طول چشمگیری و به میزان ۹۵ درصد افزایش یافته است و هرجایی که آمریکایی‌ها باشند، در آن‌جا مشکلات امنیتی و بحران نیز وجود دارد. 

علی الحسینی افزود: «پس از خروج نیروهای آمریکایی، تروریست‌های داعشی خارجی نیز مخفی شده‌اند و در ماههای گذشته طی عملیات‌های پاکسازی هیچ اثری از آن‌ها دیده نشده است که نشان دهنده تأثیر مثبت خروج نیروهای آمریکایی بر اوضاع امنیتی عراق است که جای سؤال دارد.»

به گفته وی با خروج نیروهای آمریکایی از منطقه، سطح امنیت نه تنها در کرکوک بلکه در استان صلاح‌الدین نیز افزایش یافته است.

ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش در تاریخ ۱۰ فروردین اعلام کرد که نیرو‌های این ائتلاف از پایگاه هوایی کرکوک خارج شده و تجهیزات این پایگاه به نیرو‌های امنیتی عراق تحویل داده شده است. یک هفته پیش از آن نیرو‌های ائتلاف آمریکایی از پایگاه «القیاره»، در استان نینوا نیز عقب نشینی کرده بودند.

پارلمان عراق سال گذشته در مصوبه‌ای خواستار خروج تمامی نیروهای خارجی از عراق شد و گروههای سیاسی نیز بر این امر پافشاری می‌کنند، اما دولت بغداد تا کنون حاضر به اجرای این مصوبه نشده است. 

الحشد الشعبی بارها آمریکا را اصلی‌ترین عامل نا امنی در عراق معرفی کرده است. امروز نیز «محمود الربیعی» عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عراق، حملات راکتی به منطقه سبز را کار خود آمریکایی‌ها دانست.