«جمال فارس الرویعی» نماینده دائم بحرین در سازمان ملل در سخنانی به شدت از قطر انتقاد کرد.

وی گفت که ادعاهای قطر درباره اقدام 4 جنگنده بحرینی در نقض حریم هوایی قطر در روز 9 دسامبر (19 آذر) باعث تاسف و عاری از صحت بوده و هیچ ارتباطی با حقیقت ندارد.

نماینده بحرین در سازمان ملل اضافه کرد: «ادعاهای قطر باطل بوده و بخشی از تحریف مداوم و فزاینده‌ای است که قطر با هدف بی ثبات کردن امنیت و ثبات و افزایش تنش‌های منطقه‌ای به کار می‌گیرد.»

الرویعی اضافه کرد: «اقدامات قطر نشان دهنده عدم صداقت این کشور بوده و با اصول حسن همجواری که منشور سازمان ملل به آن تاکید دارد و قطر مدعی پایبندی به آن بوده در تضاد است.»

وی گفت که اولویت قطر باید توجه به رویکردهایش باشد که باعث بروز بحران به دلیل ادامه رفتارهای تحریک آمیز و خصمانه و حمایت از تروریسم و تامین مالی آن بوده است.

نماینده بحرین در سازمان ملل اضافه کرد: «دخالت قطر در امور داخلی کشورهای همجوار تهدیدی برای امنیت و صلح منطقه به شمار می‌آید.»

دوحه روز پنجشنبه اعلام کرد که چهار جنگنده بحرینی روز چهارشنبه (نهم دسامبر جاری) حریم هوایی این کشور را نقض کرده‌اند.

«علیاء احمد بن سف آل ثانی» نماینده دائم قطر در سازمان ملل متحد این اقدام جنگنده‌های بحرینی را به «جری متیوس ماتجیلا» نماینده دوره‌ای شورای امنیت و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش داد.

طبق این گزارش، قطر این اقدام جنگنده‌های بحرینی را بشدت محکوم و آن را نقض حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت خود قلمداد کرده است.

دوحه همچنین تأکید کرده است که اقدام جنگنده‌های بحرینی در نقض حریم هوایی قطر با تعهدات بحرین در تعارض است و اولین بار نیست که جنگنده‌های بحرینی حریم این کشور را نقض می‌کنند.

روابط چهار کشور عربی عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین با قطر به دنبال اولین سفر خارجی رئیس جمهور آمریکا در سال ۹۶ (۵ ژوئن ۲۰۱۷) به ریاض و اتهام‌های چهار کشور یادشده علیه دوحه قطع شده است؛ اگرچه ماه گذشته کویت اعلام کرد که تلاش‌های این کشور برای آشتی دادن پنج کشور یاد شده ثمر بخش بوده است.

آمریکا و عربستان سعودی همان روز (۱۴ آذر) از این خبر استقبال کردند ولی بحرین، امارات و مصر با تأخیر قابل ملاحظه‌ای به این خبر و تلاش‌های وزارت خارجه کویت برای مصالحه و حل بحران قطر واکنش نشان دادند.