«حامد الموسوی» نماینده پارلمان عراق ، امروز (دوشنبه - ۲۱ دسامبر) پس از بازدید کمیته حقیقت‌یاب پارلمان از فرودگاه بین‌المللی کربلای معلی که به دلیل بمباران اسفندماه گذشته آمریکا اجرای پروژه احداث آن متوقف شده بود، از این کمیته خواست تا زمینه را برای اتخاذ یک تصمیم پارلمانی الزام آور برای دولت در خصوص مطالبه غرامت از آمریکایی‌ها فراهم سازد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» گفت: فرودگاه کربلاء یک فرودگاه غیرنظامی و یک پروژه راهبردی مهم در این شهر مقدس به شمار می‌رفت. لذا از کمیته حقیقت‌یاب پارلمان می‌خواهیم که یک تصمیم پارلمانی الزام‌آور برای دولت و گرفتن غرامت بر سر این پرونده اتخاذ کند.

 به گفته این نماینده عراق، غرامت مذکور، شامل خسارات مادی و معنوی وارده به این فرودگاه است به ویژه که بسیاری از شرکت‌های فعال در این پروژه بیم آن را دارند که چنین حملاتی بار دیگر تکرار شود.

نیروهای آمریکایی ۲۳ اسفند ماه گذشته در واکنش به حمله افراد ناشناس به پایگاه التاجی که میزبان تروریست‌های نظامی آمریکا و برخی کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش در عراق است، به چند نقطه متعلق به سازمان الحشد الشعبی حمله کردند و در یکی از این حملات فرودگاه غیرنظامی و در دست ساخت کربلا را به بهانه اینکه از آنجا موشک شلیک شده است، هدف قرار دادند.

«ولید السهلانی» رئیس کمیسیون«خدمات و عمران» پارلمان عراق، از بازدید روز گذشته کمیته حقیقت یاب پارلمان از فرودگاه بین‌المللی کربلاء به منظور برای بررسی اثرات حمله آمریکا به این فرودگاه خبر داد و گفت که یک کمیته حقیقت‌یاب پارلمانی از اعضای دو کمیسیون‌ خدمات و عمران و «امنیت و دفاع» برای تحقیق درباره این حادثه تشکیل شده است.

وی توضیح داد: این کمیته برای نخستین بار از فرودگاه کربلا به صورت میدانی بازدید کرد و در جریان میزان خسارات وارده در این حمله آمریکا قرار گرفت. حمله‌ای که موجب توقف پروژه تکمیل ساخت این فرودگاه شده است. ما همچنین ملاحظه کردیم که تمام فعالیت‌ها در این فرودگاه غیرنظامی بود و هیچ جای سوالی باقی نمانده است. اما حمله صورت گرفته موجب توقف اجرای این پروژه مهم استراتژیک شده است.

وی تاکید کرد که این کمیته به دیدار تولیت آستان مقدس حسینی (ع) نیز خواهد رفت تا یک گزارش مفصل درباره این حادثه تدوین و به پارلمان ارائه کند. این گزارش در نشست رسمی پارلمان قرائت خواهد شد تا همه از این حمله علیه پروژه‌های حیاتی کشور اطلاع یابند و راه‌هایی که از طریق آن عراق می‌تواند توضیح و غرامت از عاملان این حمله را مطالبه کند، بررسی شود.

در پی حمله اسفند گذشته آمریکا به فرودگاه در دست ساخت کربلای معلی، تولیت آستان امام حسین -علیه السلام-  از قصد خود برای شکایت از آمریکا به دادگاه‌های بین‌المللی خبر داد به ویژه که این احتمال نیز داده شده که آمریکا در حمله به این فرودگاه از سلاح بیولوژیک یا میکروبی یا شیمیایی استفاده کرده باشد.

به همین دلیل نیز تولیت حرم مطهر امام حسین (ع) از چند کانال دست به کار شد و وزارت خارجه عراق نیز به شورای امنیت و سازمان ملل، نامه اعتراض فرستاد.