پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- آمریکایی ها سالهاست از مقاومت در عراق ضربه خوردند. مسئله که منجر به اخراج نظامیان آمریکایی پیش از برنامه خروج، از عراق شد. آمریکایی تلاش کردند تا بغداد را در اختیار خود قرار دهند اما با درخشیدن مقاومت و ضربات گروه های مختلف عراقی مجبور به ترک عراق و در نهایت حمایت از گروه تروریستی داعش طبق اسناد شدند.

پس از تشکیل داعش معادلات مشغول سازی آمریکا در عراق با فتوای مرجعیت این کشور از بین رفت. مرجعیت عراق با فتوای جهاد دفاعی و تشکیل حشدالشعبی منجر به آزاد سازی بسیاری از مناطق پیش از ورود نیروهای نظامی شد. تا جایی که بسیاری، بازیگری حشدالشعبی در آینده این کشور را به ضرر قطعی آمریکا و طرفدارانش می دانند. حضور حشد در معادلات قدرت عراق می تواند آینده سیاسی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد و آمریکایی ها تمایل ندارند این اتفاق بیفتد. برهمین اساس دو راهبرد را آمریکایی ها در ماه های آینده برای مهار و در نهایت از بین بردن حشدالشعبی بکار خواهند گرفت.

الف) طرح پایان یافتن اعتبار فتوای مرجعیت عراق

فتوای مرجعیت عراق یک فتوایی دفاعی برای بسیج نیروها در راستای مقابله با داعش است. حال که ساختار داعش درعراق از بین رفته، حامیان آمریکا در عراق با طرح پایان یافتن اعتبار فتوای مرجعیت عراق به دنبال از بین بردن پایه های مشروعیت بخشی به جهاد مردمی این کشور هستند. گروه های مختلف با توجه به  نقش حشدالشعبی نسبت به این فتوا موضع گیری های گوناگونی داشتند. حامیان مقاومت این فتوا را اعم از مقابله با داعش بلکه مقابله با هر نوع اقدامات تروریستی و تکفیری بر می شمرند و گروه های مخالف با چالش سازی از این فتوا، مدتش را مطابق با نابودی داعش و از بین بردن آن بر می شمرند. گروه دوم در ظاهر با حمایت از ارتش و نیروهای پلیس، حضور آنان در عرصه امنیت عراق کافی می دانند اما گروه اول جایگاه مردمی امنیت و امنیت مردم پایه را تنها راه مبارزه با تروریسم در عراق عنوان میکنند. هر دو گروه برای خود استدلال هایی دارند اما مهمترین حامی گروه دوم ( گروه پایان یابی مدت فتوای جهاد) آمریکایی هاست. دلیل حمایت آمریکا مشروعیت زدایی از حشدالشعبی و در نهایت افول عضویت مردم در حشد به دلیل پایان یافتن حکم جهاد است. مسئله ای که اگر به حجم تبلیغاتش نگاه کنیم خواهیم فهمید چرا به یک باره و در نزدیکی انتخابات پارلمان عراق گسترش یافته است. آمریکایی ها می خواهند با مشروعیت زدایی از این موضوع، محبوبیت و مشروعیت حشد را در نزد افکار عمومی بکاهند و با مخالف نشان دادن مرجعیت عراق و قرار دادن مرجعیت در برابر مقاومت، از افزایش محبوبیت آن جلوگیری کنند.

طرح خلع سلاح حشد، مقابله با حشد در صورت ورود به فعالیت سیاسی گروه های مقاومت و تروریستی نامیدن بعضی از گروه های حشد نشان از این موضوع دارد.

ب) لغو قانون حشدالشعبی

پس از بحث های مختلف پارلمان عراق با رای بالایی قانون حشدالشعبی را تصویب کرد. این قانون در پارلمان عراق با رای بالایی تصویب شد و نمی توان به غیر از پارلمان عراق با آن مخالفت نمود. اگر آمریکایی ها بتوانند پارلمان این کشور را در انتخابات آتی در اختیار خود قرار دهند علاوه بر آنکه دولتی همسو با آمریکا در بغداد تشکیل می شود، می توانند بسیاری از قوانین از جمله قانون حشدالشعبی را لغو و منحل سازند.

تخریب حشد الشعبی و طرح موضوعاتی چون پیگیری جنایت جنگی و محاکمه فرماندهان حشد و نیز تروریستی نامیدن گروه هایی چون نجبا و در آینده سایر گروه های مقاومتی عراق، نشان از یک سناریو برای تضعیف جریان حشدالشعبی و به واسطه آن رای آوری نیروهای مخالف در پارلمان عراق دارد. اگر پارلمان عراق در اختیار طرفداران آمریکا قرار گیرد حتما قانون حشدالشعبی منحل می شود و به واقع یکی از ظرفیت های مهم محور مقاومت با چالشی جدی مواجه خواهد شد. طرح آمریکایی ها در ماه های آینده در عراق بر سر تخریب حشدالشعبی استوار است و این موضوع را در رسانه ها از ماه ها قبل به عنوان یک سیاست رسانه ای دنبال میکنند. در اینجاست چرایی تروریستی خطاب کردن جانشین فرمانده حشدالشعبی توسط وزیر خارجه آمریکا در عربستان را می فهمیم.

به نظر نمی رسد آمریکا برای مقابله با حشد بی تفاوت باشد. اگر حشدالشعبی و گروه های تحت تابع آن به قدرت دست یابند حتما حفظ قدرت آمریکا در عراق با چالشی سخت تر از گذشته مواجه و بسیاری از سناریوهای مهار مقاومت در منطقه نابود می شود.