وزارت دفاع تایوان غروب یکشنبه به وقت تهران از اعزام چند فروند جنگنده و ناو برای رصد تحرکات کشتی‌های جنگی چین در منطقه خبر داد.

به نوشته خبرگزاری انگلیسی «رویترز» وزارت دفاع تایوان با اشاره به اعزام 6 فروند ناو و 8 فروند جنگنده رای رصد تحرکات کشتی‌های جنگی چین در منطقه مدعی شد این اقدام برای کسب اطمینان از ثبات و امنیت در منطقه است.

این اقدام تایوان پس از حرکت ناو گروه چین با حضور جدیدترین ناو هواپیمابر این کشور که «شاندانگ» نام دارد و به تازگی از تنگه راهبردی تایوان عبور کرد، صورت می‌گیرد. وزارت دفاع چین تاکنون واکنشی به اقدام تایوان نشان نداده است. چین بارها تاکید کرده که اینگونه تحرکات ماموریت‌هایعادی این کشور در منطقه محسوب می‌شود.

روز شنبه نیز یک فروند ناو آمریکایی در اقدامی که نگرانی چین را به همراه داشت از تنگه تایوان عبور کرد. ارتش چین متعاقب این حادثه در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای دریایی و هوایی این کشور، ناو جنگی آمریکایی را در تنگه تایوان مورد «تعقیب و پایش» قرار دادند.

نیروی دریایی آمریکا در توضیحی دراین‌باره مدعی شد، ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت شونده ارتش آمریکا با اسم «یو اس اس ماستین»، روز شنبه «عبوری عادی و متداول و مطابق با قوانین بین‌المللی را در تنگه تایوان» صورت داد.

چین مخالف افزایش حمایت‌های آمریکا از تایوان از جمله فروش تسلیحات جدید و ملاقات مقام‌های ارشد آمریکایی از این جزیره است.  پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.