رسانه‌های چین از تلاش یک فروند هواپیمای جاسوسی   نیروی هوایی آمریکا  که قصد داشت با سیگنال‌های الکترونیکی خود را به عنوان یک هواپیمای مسافربری جا بزند، خبر دادند.

وبگاه  «پاپیولار مکانیکس»  به نقل از منابع چینی نوشت که یک فروند هواپیمای جاسوسی «آرسی-135 ریوت جوینت» نیروی هوایی آمریکا سه شنبه گذشته حین پرواز بر فراز دریای چین جنوبی  وقتی که به 55 مایلی چین رسید تلاش کرد با سیگنالهای الکترونیکی خود را به عنوان هواپیمای مسافربری مالزی جا بزند.

اطلاعات فاش شده از این حادثه نشان می‌دهد که این هواپیمای جاسوسی از پایگاه هوایی «کادنا» محل استقرار قوای آمریکا در اوکیناوای ژاپن  برخاسته و با گذر از تایوان قصد ورود به حریمه هوایی چین را داشت. این هواپیما قصد داشته با تغییر یک کد شناسه «ایکائو»  خود را به عنوان  یک هواپیمای مالزیایی جا بزند. بر اساس قوانین هوانوردی کدهای معروف به «Mode S» ویژه ایکائو نباید تغییر کنند.

به نوشته این منبع خبری، پرواز این هواپیما با انجام رزمایش نظامی چین در منطقه مواجه شده بود و اعلام آن از سوی چین به عنوان هشدار مبنی بر این است که ارتش چین متوجه فریب‌های پنتاگون است.

چندی قبل نیز یک مقام نظامی چین نسبت به پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی و خطرات آن علیه هواپیماهای مسافربری هشدار داده بود.

 این مقام نظامی چین که مایل به افشای هویت خود نبود، گفت که نیروی هوایی آمریکا برای هواپیماهای مسافربری بر فراز دریای چین جنوبی ایجاد خطر می‌کند. این مقام نظامی چین توضیح داد که ارتش آمریکا چندین هواپیمای جاسوسی دارد که بر پایه هواپیماهای تجاری توسعه یافته و آن‌ها حین نزدیک شدن به حریم هوایی چین با تعقیب هواپیماهای مسافربری  از آنها به عنوان پوشش استفاده می‌کنند.

این مقام نظامی چین فاش ساخت که به تازگی سامانه‌های راداری مستقر در استان گوانگژو در جنوب چین یک فروند هواپیمای تجسسی «ایی–سی 8» را به عنوان یک هواپیمای مسافربری شناسایی کردند و پس از نزدیک شدن بیشتر هویت واقعی آن برملا شد.