ائتلاف سعودی روز چهارشنبه با اشاره به اینکه اجرای بخش نظامی توافق ریاض در حال اتمام است، تأکید کرد که عملیات جداسازی نیروها در أبین و انتقال آن‌ها از عدن به صورت برنامه‌ریزی شده، انجام شد.

در بیانیه این ائتلاف آمده است که اجرای موفق بخش نظامی توافقنامه ریاض راه را برای اعلام تشکیل کابینه جدید هموار می‌سازد.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، یک منبع مسئول در ائتلاف سعودی نیز چند روز پیش گفته بود که ترتیبات لازم برای تسریع در اجرای توافقنامه ریاض تکمیل شده است.

ترتیبات سیاسی شامل توافق درباره تشکیل کابینه‌ای متشکل از ۲۴ وزیر از جمله وزرای شورای انتقالی جنوبی و جریان مختلف سیاسی یمن است.

این منبع نظامی گفته بود که فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف سعودی از طریق ناظران نظامی بر جداسازی نیروهای نظامی در أبین و انتقال آن‌ها به محورهای جنگی و خارج کردن نیروها از عدن نظارت خواهد کرد.

چند روز پیش خبرگزاری عربستان سعودی (واس) از توافق بر سر تشکیل کابینه جدید وابسته به دولت منصور هادی متشکل از ۲۴ وزیر خبر داده بود.

نیروهای «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب/متحدان امارات) از شنبه عقب‌نشینی از عدن (جنوب یمن) به عنوان پایتخت خودخوانده دولت مستعفی یمن را آغاز کردند.

روز جمعه نیز این نیروها و نیروهای وابسته به دولت مستعفی در راستای اجرای بخش نظامی توافق ریاض (امضا شده میان طرفین در نوامبر ۲۰۱۹) از خطوط تماس در أبین (جنوب یمن) عقب نشستند.

عربستان سعودی از اواخر ژوئن میزبان نمایندگان دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوبی با هدف اجرای توافق ریاض بود و در پایان ماه ژوئیه از سازوکاری جدید برای تسریع در اجرای توافق ریاض میان شورای انتقالی و دولت مستعفی خبر داد که شامل لغو خودمختاری شورای انتقالی، تشکیل دولت با مشارکت هر دو طرف، عقب‌نشینی نظامی از شهرها، تثبیت آتش‌بس و مأمور کردن نخست‌وزیر به تشکیل دولت ظرف سی روز بود.

بر همین اساس هادی در بیست و نهم ژوئیه عبدالملک را مأمور به تشکیل دولت کرد و در دو حکم دیگر استاندار و رئیس کل پلیس استان عدن را منصوب کرد.