نخست وزیر سودان گفت که پارلمان آتی این کشور درباره قضیه عادی سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی تصمیم نهایی را می‌گیرد.

«عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان گفت: «موضع فعلی سودان در قبال مساله عادی‌سازی روابط با اسرائیل مثل قبل است، یعنی در انتظار پارلمان آتی این کشور می‌ماند تا این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهد.»

حمدوک همچنین گفت که حذف نام سودان از فهرست تروریسم به حل مشکل بدهی‌های بالغ بر ۶۰ میلیاردی این کشور کمک خواهد کرد.

پس از گذشت ۵۲ روز از اعلام عادی‌سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی، دولت آمریکا امروز دوشنبه به طور رسمی اعلام کرد که نام سودان را از لیست موسوم به «کشورهای حامی تروریسم» خارج کرده است.

سودان از سال ۱۹۹۳ به بهانه حمایت از گروهک القاعده و به اتهام پناه دادن به اسامه بن لادن، در لیست موسوم به «کشورهای حامی تروریسم» آمریکا قرار گرفته بود. اما در تاریخ  ۲۳ اکتبر، آمریکا، رژیم صهیونیستی و سودان در بیانیه مشترکی از دستیابی خارطوم و تل‌آویو به توافق عادی‌سازی روابط بین این دو طرف خبر دادند و در پی آن دولت آمریکا به خارطوم قول داد که نام سودان را از لیست مذکور خارج سازد.

دولت خارطوم بر این باور است که با خروج از این لیست، می‌تواند وام‌های اقتصادی بیشتری دریافت کرده و سرمایه‌گذاران را وارد سودان کند. با این حال دونالد ترامپ در ۲۸ آبان ماه، وضعیت اضطراری در قبال سودان را یک سال دیگر تمدید کرد.

دولت انتقالی سودان به‌دنبال سرنگونی رژیم عمرالبشیر در پنجم سپتامبر ۲۰۱۹ ( ۱۴ شهریور ۱۳۹۸) تشکیل شد.

بر اساس اعلامیه قانون اساسی که در اگوست ۲۰۱۹ ( مرداد ماه ۱۳۹۸) بین شورای نظامی و ائتلاف «قوی الحریه و التغییر» (ائتلاف مخالفان) امضا شد، دولت انتقالی از 21 وزیر تشکیل شد و در مرحله انتقالی قدرت اجرایی سودان را به‌دست گرفت.

شورای حاکمیتی و دولت انتقالی سودان در آبان‌ماه گذشته با اصلاح سند قانون اساسی این کشور ۱۴ ماه به دوره انتقالی افزودند و این دوره در سال ۲۰۲۴ به پایان خواهد رسید.