وزیر اطلاع‌رسانی سودان از ارتش این کشور به دلیل توسعه روابط خود با رژیم صهیونیست ی بدون اطلاع دیگر مقامات این کشور انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری «بلومبرگ»، «فیصل محمد صالح» در گفت‌وگو با تلویزیون سودان گفت که سفر ماه گذشته یک هیأت صهیونیستی به سودان و ملاقات آن با نهاد صنایع نظامی سودان، بدون اطلاع هیئت دولت سودان انجام شده بود.

سفر هیأت صهیونیست به سودان بعد از قریب به یک ماه از توافق خارطوم با رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با یکدیگر تحت میانجی‌گری آمریکا اتفاق افتاد.

وزیر سودانی در گفت‌وگو با کانال «اس ۲۴ »کشورش گفت: «امور مربوط به روابط خارجی باید دراختیار هیئت دولت باشد؛ اما در حالی که می‌بینیم مسائل مربوط به عادی سازی روابط با اسرائیل عملا به شکلی یکجانبه در اختیار ارتش است.»

به گزارش بلومبرگ، اظهارات این وزیر سودانی نشانه وجود تنش میان مقامات نظامی و غیرنظامی در داخل حکومت انتقالی سودان است که اداره این کشور را از سال گذشته به دنبال سرنگونی حکومت عمر البشیر برعهده دارد.

پیشتر برخی رسانه‌ها از سفر یک هیأت رژیم صهیونیستی به خارطوم به منظور بررسی تقویت روابط دو طرف خبر دادند.

ریاست این هیأت را مسئول بخش آفریقا در شورای امنیت قومی رژیم صهیونیستی بر عهده داشته و دو تن از افسران برجسته دستگاه امنیتی این رژیم نیز از اعضای این هیأت بودند.

«محمد الفکی» سخنگوی شورای حاکمیتی سودان نیز با تأیید سفر اخیر هیأت رژیم صهیونیستی به خارطوم از دیدار این هیأت با مقام‌های سودانی خبر داد و افزود که سفر هیأت اسرائیلی تنها دارای ماهیت نظامی بوده نه سیاسی و این هیأت با شخصیت‌های نظامی سودان دیدار کرده است.

۲۳ اکتبر سودان طی توافقی تحت نظارت آمریکا از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد و به این ترتیب سودان سومین کشور پس از بحرین و امارات بود که سازش با این رژیم را اعلام کرد.

 این توافق با مخالفت برخی احزاب حاکمیتی سودان و دیگر جریان‌های سیاسی و مدنی این کشور همراه بوده است.