دولت آمریکا بدون آنکه مراحل رسمی و آزمایشی مربوط به تست بالینی واکسن فایزر طی شود و علایم و درمان‌های مربوط به آن بررسی گردد، مجوز اضطراری استفاده از واکسن تولیدی شرکت «فایزر-بیون تک» را صادر کرده است. روزنامه واشنگتن‌پست فاش کرده است که مقامات سازمان داروی آمریکا ، بابت صدور این مجوز، از سوی ترامپ و کاخ سفید شدیدا تحت‌فشار قرار گرفته و درنهایت، بدون این‌که به وظایف و تعهدات پزشکی خود پایبند باشند، از ترس برکناری توسط دولت آمریکا، اجازه این اقدام خطرناک را صادر کرده‌اند. 
اگرچه واکسن فایزر در مقیاسی وسیع ( در مراحل آزمایشی) به برخی افراد تزریق شده است، اما تا زمانی که عواقب و تبعات مربوط به استفاده از آن برطرف نشده، نمی‌توان به‌صورت مطلق از آن به‌عنوان واکسنی مفید یاد کرد. نکته دیگر این‌که با واکسیناسیون گسترده در آمریکا( با واکسن فایزر-بیون تک)، به‌طورقطع دیگر کشورهای دنیا نیز از مقامات خود خواهند خواست تا واکسیناسیون عمومی با این واکسن را در کشورهایشان سرعت ببخشند! این در حالی است که هنوز ابهاماتی در خصوص عملکرد واکسن فایزر و عوارض آن وجود دارد که باید سریعا برطرف شود. 
درهرحال، ایالات‌متحده آمریکا مجوز استفاده اضطراری از واکسن تولیدی فایزر-‌بیون‌تک برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را صادر و به‌این‌ترتیب زمینه توزیع سریع آن در سراسر کشور را فراهم کرد.دنیس هینتون، از مقامات ارشد سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده در نامه‌ای خطاب به مدیران فایزر «اجازه استفاده اضطراری» از این واکسن را صادر کرده و پس‌ازآن نیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور  آمریکا وعده داد که اولین واکسیناسیون «در کمتر از ۲۴ ساعت» انجام شود.توزیع کشوری این واکسن زیر نظر ارتش آمریکا انجام می‌شود و دونالد ترامپ اعلام کرد که به کمک شرکت‌های پستی فدکس و یو  پی‌اس، توزیع آن را در همه ایالت‌ها آغاز کرده‌اند.
آمریکا پس از بریتانیا، بحرین، کانادا، عربستان سعودی و مکزیک ششمین کشوری است که استفاده از این واکسن را برای مقابله با شیوع کرونا تأیید می‌کند.این تصمیم در حالی گرفته شده که این کشور هم‌اکنون با بیش از ۱۶ میلیون و ۲۹۵ هزار مبتلا و بیش از ۳۰۲ هزار قربانی در صدر کشورهایی قرار دارد که با کووید۱۹ دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دکتر پیتر مارکس، مدیر بخش واکسن سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده، تأکید  کرده بود که تصمیم نهایی سازمان غذا و دارو درباره این واکسن، حداکثر تا یک هفته دیگر اعلام خواهد شد.بااین‌حال اعلام فوری این مسئله
 ( تأیید واکسن فایزر جهت واکسیناسیون عمومی) نگرانی‌های زیادی را در این کشور برانگیخته است. حتی ممکن است برخی پرسنل درمانی در آمریکا( که قرار است واکسیناسیون در مرحله نخست بر روی آن‌ها صورت گیرد)، از پذیرش این واکسن اجتناب کنند. تاکنون بسیاری از منتقدین دولت آمریکا تأکید کرده اند که جریان قدرت در واشنگتن، نمی‌تواند نسبت به مقوله‌ای که با سلامت انسان‌ها سروکار دارد، نگاهی ابزاری و مقطعی داشته باشد. بااین‌حال ترامپ و بایدن ( هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه) توجهی نسبت به این موضوع ندارند، حتی الان که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیگر روشن شده است! 
ایالات‌متحده تأکید کرده است که قصد دارد  ۲۰ میلیون نفر را تا پایان این ماه به کمک تولیدات فایزر-‌بیون‌تک همچنین واکسن مدرنا واکسینه کند.کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی، سالمندان و افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند، در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.
واشنگتن‌پست ​​​​​​​