« ویلبر راس »، وزیر بازرگانی آمریکا روز سه‌شنبه چین را به عدم پیروی از قوانین سازمان تجارت جهانی متهم کرد و گفت پکن تهدید اصلی اقتصادی-نظامی علیه واشنگتن در آسیا است. 

طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، ویلبر راس این اظهارات را هنگام سخنرانی در «نشست موسسه میلکن درباره آسیا» مطرح کرد. 

وی اضافه کرد: «در این منطقه چین هم‌چنان بزرگترین بازار بالقوه و در عین حال، اصلی‌ترین تهدید نظامی و اقتصادی است.»

وزیر بازرگانی آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت بخش زیادی از لیست سیاه آمریکا برای قطع دسترسی شرکت‌ها به محصولات آمریکایی را شرکت‌های چینی تشکیل می‌دهند. از جمله شرکت‌هایی که در این فهرست قرار گرفته، شرکت «هواوی» است. 

ادعاهای این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده‌اند که رسانه‌ها چند روز پیش گزارش دادند حجم مبادلات تجاری چین با اتحادیه اروپا برای نخستین بار از آمریکا پیشی گرفته است.

«نیوزویک» که این خبر را روز ۱۴ آذر منتشر کرده بود، آن را  دستاورد تازه‌ای برای چین خوانده که جایگاه جدیدش در نظم جهان، نگرانی و انتقاد آمریکا و برخی از دیگرکشورهای غربی را به همراه داشته است.

آمارهایی که اتحادیه اروپا در اختیار نیوزویک‌ قرار داده‌اند نشان می‌دهد که حجم مبادلات چین-اتحادیه اروپا از ماه ژانویه تا سپتامبر سال جاری ۴۲۵.۵ میلیارد یورو (تقریباً معادل ۵۱۶.۸ میلیارد دلار) بوده است. 

تنش‌ها میان آمریکا و چین در ماه‌های اخیر بر سر مسائل مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا، مسائل هنگ‌کنگ، تحریم‌ها، کارکنان رسانه‌ها در دو کشور و غیره تشدید شده است.

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در ماه‌های اخیر تلاش کرده به روش‌های مختلف چین را تحت فشار قرار دهد.