به گزارش پارس نیوز، 

سازمان تجارت جهانی پس از تهدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به خروج از این سازمان و کشاندن دادگاه اصلی تجاری جهان به ورطه فروپاشی، در تلاش است طرح بزرگترین اصلاحات در تایخ 24 ساله خود را گسترش دهد.

همچنین «سسیلیا مالمستروم» کمیسر تجاری اروپا گفت: اکنون با کمک ائتلاف گسترده ای از اعضای سازمان تجارت جهانی، قاطعانه ترین پیشنهادهایمان برای اصلاح این سازمان را ارائه می دهیم و امیدوارم این کار به شکست بن بست موجود کمک کند.

«دنیس شی» سفیر آمریکا در سازمان تجارت جهانی بارها از رکن استیناف سازمان تجارت جهانی که دادگاه عالی تجارت جهانی است، به دلیل فراتر رفتن از حیطه اختیاراتش و زیر پاگذاشتن قوانین خود، انتقاد و با این کار، قضاوت های این دادگاه را به طور بالقوه از اعتبار ساقط کرده است. 

وی ضمن درخواست از رکن استیناف برای پیروی از این قوانین، روند انتصابات در این دادگاه را مسدود کرده و به آرامی از تعداد قضات این دادگاه کاسته است. 

به گفته یک مقام اتحادیه اروپا، این نهاد نگرانی های آمریکا را شناسایی کرده و در پیشنهاد جدید به همه این موارد پرداخته است. وی یادآور شد که اکنون برعهده واشنگتن است که سهم خود را ادا کند. 

مقام مزبور همچنین گفت که اتحادیه اروپا هنوز پاسخی رسمی از سوی آمریکا به پیشنهادهای مطرح شده دریافت نکرده است.

با این حال، سفیر آمریکا در سازمان تجارت جهانی با اعلام اینکه واشنگتن با نسخه اولیه پیشنهادهای اتحادیه اروپا مخالف است، گفت که پیشنهادهای مطرح شده مغایر با خواست آمریکا برای افزایش مسئولیت خواهی در رکن استیناف است. 

در این میان، چین روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که از اصلاحات سازمان تجارت جهانی با هدف مقابله با یکجانبه گرایی حمایت می کند.

در بیانیه ای که از سوی وزارت بازرگانی چین منتشر شد، عنوان شده است که برخی از اصول و ضوابط سازمان تجارت جهانی نیازمند اصلاح است و چین برای پیشبرد چند جانبه گرایی و مقابله با یکجانبه گرایی، این اصلاحات را ضروری می داند و از آن پشتیبانی می کند.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که برخی از مقام های آمریکا تاکید کردند مشکل سازمان تجارت جهانی، چین است و این کشور باید از این سازمان خارج شود.

وزارت امور خارجه چین نیز در بیانیه جداگانه ای از این مساله که برخی در آمریکا خواستار خروج چین از این سازمان هستند، ابراز تعجب و تاسف کرد. 

چین خواستار اصلاحات سازمان تجارت جهانی برای باز شدن درهای تجارت به روی دیگر کشورها، تبعیض قایل نشدن علیه اعضا، حفاظت از منافع کشورهای در حال رشد، پاسخگویی به مشکلات این کشورها در فرایند جهانی شدن و تقویت ساختار تصمیم گیری با توجه به اجماع نظر کلی کشورها است.

پکن همچنین تاکید کرده است که مقررات سازمان تجارت جهانی را کل اعضا با اشتراک نظر تدوین کنند و این طور نباشد که اقلیتی از کشورها بتوانند به جای همه تصمیم بگیرند.