«عبدالخالق العزاوی» عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق تأکید کرد که آمریکا توافقنامه‌های امنیتی با عراق را نقض کرده است.

العزاوی در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» گفت که خروج نیروهای آمریکا از عراق هرگز تأثیر منفی بر اوضاع امنیتی کشور نخواهد داشت چرا که نیروهای نظامی عراق قادر به مقابله با هر گونه چالش و تلاشی برای برهم زدن امنیت داخلی هستند.

وی با اشاره به اینکه عراق توافقنامه امنیتی با آمریکا برای حفاظت از حریم هوایی خود امضا کرده بود، گفت که آمریکا چندین بار این توافقنامه را نقض کرده و پهپادهای آن اهداف امنیتی برخی سازمان‌ها و گروه‌ها از جمله الحشد الشعبی و الحشد العشایری را هدف حمله قرار داده و باعث شهادت شماری از نیروهای آن‌ها شد.

العزاوی همچنین به جنایت آمریکا در فرودگاه بغداد و به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون رئیس سازمان الحشدالشعبی اشاره کرد و گفت که هیچ اقدام قانونی در قبال این جنایت اتخاذ نشد با وجود اینکه اقدام آمریکا نقض توافقنامه و تجاوزی غیرقابل قبول بود.

عراق و آمریکا در سال ۲۰۰۸ یک توافقنامه امنیتی جامع را امضا کردند اما آمریکا به این توافقنامه پایبند نبوده و همین توافقنامه زمینه را برای تجاوزات آمریکا و حملات پهپادی آن به اهدافی در عمق خاک این کشور فراهم کرد که باعث شهادت و زخمی شدن نیروهای الحشدالشعبی شده است.