«ایفان فائق یعقوب جابرو» وزیر امور مهاجران عراق امروز سه شنبه اعلام کرد که با بسته شدن کامل اردوگاه «لیلان ۱»  در استان کرکوک ، پرونده اردوگاه‌های آوارگان این استان بسته شد.

فائق در بیانیه‌ای که دفتر اطلاع رسانی وارت مهاجران عراق منتشر کرد، گفت که این وزارتخانه طی هماهنگی سطح بالا با دفتر استانی کرکوک، فرماندهی عملیات مشترک، دستگاه امنیت ملی کشور و نهادهای بین المللی در کرکوک، اردوگاه لیلان را با بازگشت داوطلبانه ۱۸۰ خانواده ساکن آنجا به مناطق اصلی سکونتشان، کاملا تعطیل کرد.

وزیر مهاجرت عراق همچنین تاکید کرد که وزارتخانه متبوع او به مدت یک سال به این خانواده‌ها که اردوگاه را ترک کردند، کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌دهد.

«فاضل الغراوی» عضو کمیساریای حقوق بشر عراق هم گفت که تعداد خانواده‌هایی که اردوگاه لیلان ۱ را ترک کردند، در کل ۱۲۷۰ خانواده بوده است که ۳۷۰ خانواده به استان صلاح الدین بازگشته‌اند.

با بسته شدن اردوگاه لیلان ۱ ، استان کرکوک دومین استان عراق پس از استان دیالی است که از اردوگاه‌های آوارگان کاملا خالی شده است.

به گفته نهادهای غیردولتی، عراق بارها قصد خود را برای تعطیلی اردوگاه‌ها اعلام کرده است، اما مقامات بغداد این روند را از دو ماه پیش، به شکل قابل توجهی سرعت بخشیده‌اند.

وزارت مهاجرت و امور مهاجران عراق هفته گذشته اعلام کرد که همه اردوگاه‌های آورگان در این کشور غیر  از آنهایی که در منطقه کردستان عراق واقع است، تا اوایل سال آتی میلادی تعطیل می‌شوند.

بیش‌تر آوارگان عراق، در جریان حمله گروهک تروریستی «داعش» در تابستان ۲۰۱۴ میلادی خانه و کاشانه خود را از دست دادند که شمار آنها بیش از سه میلیون نفر در این کشور تخمین زده شد و بخش کمی از آوارگان نیز بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ میلادی در نتیجه برخی درگیری‌های محلی، آواره شده بودند.

آمارهای غیر رسمی در سال‌های گذشته از وجود پنج میلیون آواره در عراق به علت حملات تروریست‌های داعش به شهرها و روستاهای عراق خبر می‌دادند، اما «کریم النوری»، قائم‌مقام وزارت امور مهاجران وآوارگان عراق، در گفت وگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد که اکنون شمار آوارگان ۵۰ هزار خانوار است که اگر به طور متوسط جمعیت هر خانوار را ۵ نفر حساب کنیم ۲۵۰ هزار آواره در عراق وجود دارد که اکثر آنها در منطقه کردستان عراق هستند.