به گزارش پارس نیوز، ماجرای فروش اردوگاه شهید باهنر تهران، این روزها از جمله اخباری است که در فضای مجازی، سهم زیادی را به خود اختصاص داده است و هنوز شفاف‌سازی در این خصوص از سوی وزارت آموزش و پرورش صورت نگرفته است.

پس از نامه دو روز پیش حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس و وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش به رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه اردوگاه شهید باهنر تهران به با یک‌سوم قیمت، به فروش رسیده است، واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی منتشر شد.

* واکنش‌های متعدد به فروش ارودگاه شهید باهنر تهران

اولین واکنش‌ها به این موضوع توسط علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت؛ وی ساعاتی بعد از انتشار خبر فروش اردوگاه، گفت: «حتی یک متر از فضای این اردوگاه تحت عنوان تملک، اجاره یا بهره‌برداری به کسی واگذار نشده است و تمام این مجموعه در اختیار وزارت آموزش‌ و‌ پرورش است».

وی افزود: «اردوگاه شهید باهنر متعلق به دانش‌آموزان و فرهنگیان است و قابل واگذاری به شرکت‌های خصوصی نیست».

اما برخی افراد نیز در کانال‌های فضای مجازی، با پذیرش این موضوع عنوان کرده بودند که فروش این اردوگاه به دلیل پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بوده است.

برخی از افراد دیگر هم به موضع‌‌گیری در برابر حاجی‌بابایی پرداختند و عنوان کردند که در زمان وزارت وی نیز آموزشکده‌های فنی واگذار شده بود.

یک گروهی هم، ماجرای واگذاری اردوگاه شهید باهنر تهران را غرض‌ورزی وزیر اسبق آموزش و پرورش مطرح کردند و گفتند اگر دو سال پیش این اردوگاه واگذار شده است، چرا اکنون خبر آن مطرح می‌شود.

* ارودگاهی که متعلق به آموزش و پرورش است

در برخی رسانه‌ها هم در خصوص سابقه وجود اردوگاه مطالبی نوشته شده است مبنی بر اینکه اردوگاه، به «منظریه خانم» همسر ناصرالدین شاه تعلق نداشته و از طرق دیگر به دست آموزش و پرورش رسیده است؛ البته مشخص است که این موضوع تنها فرافکنی است و اینکه این ملک چگونه به دست آموزش و پرورش رسیده است، در اصل ماجرا تأثیری ندارد.

آنچه مسلم است، اردوگاه شهید باهنر تهران به وزارت آموزش و پرورش تعلق داشته است و سال‌هاست که اردوهای دانش‌آموزی و فرهنگیان، برنامه‌ها و سمینارهای این وزاتخانه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار می‌شود.

* ماجرای درخواست یک بانک برای ساخت و ساز در ارودگاه شهید باهنر   

ماجرای ارودگاه شهید باهنر تهران قبل از اطلاع‌رسانی دو روز پیش رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، دی ماه ۹۵ طرح موضوع شده بود؛ همان زمان یعنی چهاردهم دی ماه 95 محمد حقانی رئیس وقت کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در سیصد و هجدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران از موضوع تخریب باغ 47 هکتاری منظریه و اردوگاه شهید باهنر تهران خبر داده بود.

وی گفت: «متأسفانه باخبر شدیم که یکی از بانک‌ها می‌خواهد در قسمتی از این باغ ساخت و ساز انجام دهد و طی مکاتبه‌ای که این بانک و وزارت آموزش و پرورش با شهرداری داشتند به آنها گفته شده که این پهنه، پهنه سبز و حفاظت ویژه است و اجازه تغییر کاربری داده نمی‌شود».

18 دی ماه 95 فریدون واسعی مدیرکل وقت دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، با تأیید اینکه سند اردوگاه شهید باهنر به عنوان ضمانت در اختیار بانک قرار گرفته است، گفت: «با تصمیم هیأت وزیران، اجازه انتشار اوراق صکوک اجاره برای پرداخت بدهی‌های وزارتخانه آموزش و پرورش داده شده و این وزارتخانه سند اردوگاه شهید باهنر را در اختیار بانک به عنوان ضمانت قرار داده است».

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در صورت پرداخت نشدن مطالبات سررسید شده، این اردوگاه به تصرف بانک قرار می گیرد؟»، گفت: «طبق قانون سازمان برنامه و بودجه کشور، تا سال 1399 احکام لازم برای تعهد و بازپرداخت اصل، سود و هزینه‌های مترتب بر اوراق سررسید شده را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش ‌بینی کرده است و دولت مکلف به پرداخت این مطالبات همانند پرداخت حقوق است».

واسعی با بیان اینکه امکان فروش یا دخل و تصرف در املاک دولتی وجود ندارد، تصریح کرد: «یک مدرسه در روستایی دورافتاده اگر تشخیص داده شود که مازاد است، نیاز به تأیید شورای آموزش و پرورش استان دارد و برای فروش املاک دولتی تشریفات و قوانین و مقررات خاص حاکم است».

اما در نامه حاجی‌بابایی عنوان شده است که در اسفند ماه ۹۵ این اردوگاه به فروش رسیده است یعنی بعد از پیگیری رسانه‌ها این اتفاق به وقوع پیوسته است.

* از تکذیب فروش اردوگاه تا وجود مستندات

هنوز وزارت آموزش و پرورش موضع‌گیری رسمی اعلام نکرده است اما جبار کوچکی‌نژاد نایب‌ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این خصوص گفت: «اردوگاه شهید باهنر به فروش نرسیده است؛ وزارت آموزش و پرورش در سال 95 برای پرداخت مطالبات معوقه همانند پاداش خدمت بازنشستگان 94 از بانک وام دریافت کرد که سند اردوگاه شهید باهنر به عنوان ضمانت بانکی قرار گرفت».

وی افزود: «این اردوگاه هنوز مصادره نشده است. شرکت هایی وجود دارد که اقدامات کارهای بانکی را انجام می دهند و دلیل نمی شود که اردوگاه به این شرکت‌ها واگذار شده است».

اما نظر حاجی‌بابایی چیز دیگری است، وی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه همه می‌دانند تا چیزی را مستند نداشته باشم، بیان نمی‌کنم، افزود: «اگر یک نفر از وزارتخانه مطلبی را در خصوص اردوگاه گفته باشد، پاسخ ماجرای فروش اردوگاه نیست بلکه باید وزارت آموزش و پرورش به طور رسمی تأیید یا تکذیب کند و البته در صورتی که تکذیب کند، مستندات این موضوع منتشر خواهد شد؛ بنده علی‌‌رغم اینکه خیلی از مطالب را می‌دانم داوری نکردم و طی نامه به رئیس جمهور از ایشان خواستم که داوری کند زیرا اردوگاه شهید باهنر، حیثیت و آبروی آموزش و پرورش است».

وی ادامه داد: «برخی کسانی که داعیه دفاع از معلم را دارند که سیاسی هم هستند عنوان می‌کنند فروش اردوگاه شهید باهنر برای مطالبات فرهنگیان بوده است که این دفاع بسیار بدی است چرا باید برای پاداش پایان خدمت کارکنان بعضی از وزارتخانه‌ها که یک میلیارد و 200 میلیون تومان است از پول دولت داده شود اما برای پرداخت پاداش 60 میلیونی فرهنگیان اردوگاه و حیثیت آموزش و پرورش را به حراج بگذارند و این عذر بدتر از گناه است».

حاجی‌بابایی افزود: «آنها که به جای دولت پاسخ می‌دهند و جیغ بنفش می‌کشند و هیچ اطلاعی هم از موضوع ندارند بدانند که اینها تنها سیاسی‌کاری است؛ طرح این موضوع توسط بنده به این دلیل بود که وزارت آموزش و پرورش را تقویت کنیم و کمک کنیم که مشکلات آن حل شود».

وزیر اسبق آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که عنوان شده است در زمان وزارت وی نیز دانشکده‌های فنی به وزارت علوم واگذار شده است، گفت: «دانشکده‌های فنی اصلاً وظیفه آموزش و پرورش نبوده است و یک کار اضافی بود زیرا آن زمان اجازه حضور هنرستانی‌ها در دانشگاه نبود و امکان تحصیل آنها در دانشکده‌های فنی فراهم شد اما اکنون که 40 درصد از صندلی دانشگاه‌ها خالی است و امکان تحصیل هنرستانی‌ها در دانشگاه‌ها وجود دارد چه نیازی به آموزشکده‌هاست؛ در آن زمان واگذاری ساختمان آموزشکده‌ها بر اساس مصوبه مجلس انجام شد ضمن اینکه ساختمان آموزشکده‌ها را به وزارت علوم دادند نه اینکه بفروشند». 

حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه اردوگاه شهید باهنر حیثیت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: «چرا باید به خاطر مطالبات معلمان کت معلم را بفروشند؟ چرا با آبروی معلم بازی شود و عنوان شود برای پرداخت مطالبات معلمان، اردوگاه شهید باهنر واگذار شده است و این در حالیست که برای آن نجومی‌بگیر ساختمان وزارتخانه‌شان یا تفریحات اردوگاه‌شان در شمال فروخته نمی‌شود».

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس تأکید کرد: «برخی می‌گویند که این موضوع دو سال پیش اتفاق افتاده است و چرا اکنون اطلاع‌رسانی کردید؛ باید پاسخ دهم آن روز شنیدم اما اطلاع دقیقی نداشتم اما اکنون مستندات دارم».

* آموزش و پرورش با ارائه مستندات به این غائله خاتمه دهد

به نظر می‌آید ماجرای اردوگاه شهید باهنر تهران باید شفاف‌سازی شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است؛ آموزش و پرورش با ارائه مستندات لازم می‌تواند به این غائله خاتمه دهد.

در غیر این صورت باید گفت طبل فروش اردوگاه شهید باهنر را زیر گلیم می‌زنند و دلیل این اتفاق باید برای فرهنگیان و مردم بیان شود.