«دلفین لورنزا» وزیر دفاع ملی فیلیپین امروز چهارشنبه در یک سخنرانی گفت کشورش در صورت تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین ، به درگیری میان دو کشور کشیده خواهد شد.

به گزارش شبکه روسی «آرتی»، این ژنرال بازنشسته مدعی شد تقابل بین چین و آمریکا و متحدانش نگران‌کننده‌ترین چالش امنیتی در منطقه هند و اقیانوس آرام است.

وی گفت: در حالی که چین و آمریکا ادعا می‌کنند اقداماتشان دفاعی است، اما خطر اشتباه محاسباتی همیشه وجود دارد، مانند نزدیک شدن و احتمال برخورد ناوچه آمریکایی و چینی در دو سال پیش.

وزیر دفاع فیلیپین در ادامه گفت: تصمیم اخیر دولت چین در مسلح کردن کشتی‌های گارد ساحلی این کشور که در دریای چین جنوبی گشت‌زنی می‌کنند، خطر را حتی بیشتر کرده و اگر تیراندازی رخ دهد، فیلیپین که درست در وسط این درگیری قرار دارد، خودش هم درگیر خواهد شد چه [کشور] دوست داشته باشد یا خیر.

«رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی واشنگتن روز دوشنبه در پایتخت فیلیپین بر پایبندی آمریکا به امنیت تایوان تاکید کرد و خطاب به دولت‌های فیلپین و ویتنام گفت که واشنگتن از آنها در مناقشات دریایی با چین حمایت می‌کند.

سفارتخانه چین در فیلیپین در واکنش با صدور بیانیه‌ای گفت: «این نشان می‌دهد که سفر او به این منطقه نه تنها برای ارتقای صلح و ثبات منطقه‌ای نیست بلکه برای ایجاد آشوب در منطقه با هدف کسب منافع خودخواهانه آمریکا است».

پکن در این بیانیه اعلام کرد: «ایالات متحده باید تحریک کردن تقابل در دریای جنوبی را پایان داده و اظهارات غیرمسئولانه درباره موضوعات تایوان و هنگ‌کنگ را، که مسائل کاملا داخلی چین هستند، نیز متوقف کند».

اختلافات میان چین و آمریکا در روزهای اخیر بعد از  سفر یک مقام ارشد آمریکایی به تایوان، افشای لیست تحریمی چند شرکت چینی و اظهارات رابرت اوبرایان در فیلیپین، تشدید شده است.