دولت کنونی آمریکا بعد از روشن شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری به‌صراحت اعلام کرد، در ماه‌های باقی‌مانده از عمر خود قصد دارد تا سیلی از تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران راه بیندازد و طی چند روز گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد، این اقدامات که با مجری‌گری وزارت خزانه‌داری آمریکا و باهدف فشار حداکثری به ایران کلید زده شده است، اسامی ۹ فرد، ازجمله سید محمود علوی وزیر اطلاعات ایران ۴۹ نهاد و یک کشتی به بهانه‌های مختلف در ارتباط با ایران در فهرست تحریم ی موسوم به SDN قرار گرفته‌اند که در این میان حتی نام پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و شرکت‌های وابسته به این بنیاد نیز به چشم می‌خورد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که برای توضیح درباره دلایل اعمال این تحریم‌ها منتشر کرده، نوشت: شرکت‌های مرتبط با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. این شرکت‌ها مشغول فعالیت در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی و پالایشی هستند.
این اقدامات دولت آمریکا نشانگر سیاسی‌کاری ایالات‌متحده است چراکه این تحریم‌ها ماهیت اقتصادی داشته و به دنبال فشار حداکثری علیه مردم ایران است.
 ادعای پمپئو بر اثرگذاری کمپین فشار حداکثری
پس از اطلاعیه وزارت خزانه‌داری، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، با انتشار توییتی مدعی اثرگذاری اقدامات تحریمی دولت ترامپ علیه ایران شد و نوشت: «کمپین فشار حداکثری علیه نظام ایران به تأثیرگذاری خود ادامه می‌دهد. این کمپین، نظام را از بودجه برای انجام فعالیت‌های خصمانه‌اش محروم می‌کند. کاهش این فشار انتخابی خطرناک است که شراکت جدید منطقه‌ای به‌منظور رسیدن به صلح را تضعیف و نظام را تقویت می‌کند.»
وزیر خارجه آمریکا حتی روز پنج‌شنبه در نشست خبری مشترکی که با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی داشت، اعلام کرد که تهدیدات ایران در منطقه ادامه دارد و واشنگتن از فشار خود علیه تهران نخواهد کاست و به‌زودی تحریم‌های بیشتری علیه مسئولین ایرانی وضع خواهد شد.
 تحریم بنیاد مستضعفان و نقض ادعای عدم تحریم نهادهای مردمی
اما باوجود ادعای عدم تحریم‌ نهادهای مردمی از سوی آمریکا، تحریم بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به‌عنوان نهادی مردمی و با رویکردی اجتماعی، بیانگر خالی بودن دست آمریکایی‌ها برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران و عدم نتیجه‌بخش بودن سیاست فشار حداکثری آن‌ها بوده و از سوی دیگر برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌ها درباره بنیاد مستضعفان یا حتی تحریم‌های دارویی و امنیت غذایی مردم، ادعای دولتمردان آمریکایی را در رابطه با عدم تحریم نهادهای مردمی و حقوق‌بشری به چالش کشیده است.
در طول دو سال اخیر و به دنبال تشدید بی‌سابقه تحریم‌ها و فشارهای آمریکا علیه ایران و اقدامات ترامپ که در اوج قدرت و با داشتن فرصت کافی برای پیگیری سیاست‌های تحریمی همراه بود، نتیجه موردنظر را برای آن‌ها رقم نزد. به همین دلیل اکنون‌که دولت ترامپ در آستانه افول سیاسی خود و در بن‌بست اقداماتش علیه ایران قرار دارد، به نظر می‌رسد که با کلید زدن موج جدیدی از تحریم‌ها تنها باهدف حفظ اعتبار و نتیجه‌بخش نشان دادن تندروی‌ها و سیاست‌های یک‌جانبه‌اش و باهدف پیروزی فشار حداکثری صورت می‌گیرد.
البته از سوی دیگر به باور بسیاری، ترامپ با اقدام به پیگیری مجموعه تحریم‌ها در واپسین هفته‌های عمر دولت خود، درصدد دستیابی به توافقی جامع با ایران است.موضوعی که «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مصاحبه‌ای درباره آن گفته است: «‌ترامپ به دنبال گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران است. فکر می‌کنم، شاید ظرف ۳۰ روز آینده، به فکر ملاقات با آیت‌الله‌ها و توافق با آن‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد. فکر می‌کنم این چیزی باشد که از او انتظار انجام آن می‌رود.»
 فشار حداکثری اکنون به شکست حداکثری رسیده است
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان نیز در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی« پرس تی وی» درباره تلاش دولت کنونی آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، گفته است: «فشار حداکثری اکنون به شکست حداکثری رسیده است. دیگر کاری از آن‌ها برنمی‌آید، مگر ادامه دادن همین جنگ روانی علیه ملت ایران. آن‌ها همین‌طور از سر سرخوردگی تلاش می‌کنند با وضع تحریم‌های تازه چنین وانمود کنند که سیاست فشار حداکثری آن‌ها همچنان زنده است.همه می‌دانند که آن‌ها تا چه حد ناکام بوده‌اند و نتوانسته‌اند به هیچ‌یک از اهداف فشار حداکثری دست یابند.»
با تمام این تفاسیر، نگاهی به اطلاعیه وزارت خزانه‌داری، افراد و نهادهای تحریم شده، به‌خوبی نشان می‌دهد که عملا اصلی‌ترین موضوعات تحریمی قابل‌اعمال علیه ایران به پایان راه خود رسیده و مجموعه تحریم‌های جدید نیز درواقع تکرار تحریم‌های پیشین با عناوین دیگر و در حوزه نهادهای فرعی است.