جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس برای از سرگیری هماهنگی‌ها و همکاری‌ها با رژیم صهیونیستی را شدیدا محکوم کرد.

«محمد اشتیه»، نخست وزیر این تشکیلات امروز گفت که تل‌آویو طی سندی متعهد شده که به توافقات با این تشکیلات پایبند خواهد بود و به همین دلیل ارتباط با تل‌آویو از سر گرفته می‌شود. این همکاری‌ها شش ماه بود که متوقف شده بود .

در بیانیه حماس آمده است: «تشکیلات خودگردان خروجی‌ها و تصمیمات نشست تاریخی دبیران کل گروه‌های فلسطین (در لبنان) را پشت گوش انداخته و نادیده گرفته است».

جنبش حماس این تصمیم تشکیلات خودگردان را خنجر به تلاش‌های ملی جهت ایجاد مشارکت ملی و راهبرد مقاومت برای مقابله با معامله قرن دانست و گفت: «این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که اعلام شده است هزاران واحدهای مسکونی شهرک‌نشین در شهر قدس اشغالی قرار است ساخته شود».

حماس تأکید کرد: «تشکیلات خودگردان با این تصمیم برای بلوک کشورهای عربی سازشکار [با اسرائیل] بهانه [عادی‌سازی روابط با این رژیم] را داده‌اند؛ این همان بلوکی است که همچنان [اقدام آن‌] را محکوم می‌کنید».

حماس در این بیانیه از تشکیلات خودگردان خواست هرچه سریعتر از این تصمیم خود صرف نظر کرده و بر روی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب و سایر افراد حساب نکند.

مقاومت اسلامی فلسطین در پایان تأکید کرد: «تنها با وحدت ملی مبتنی بر برنامه ملی برآمده از راهبرد مقابله با اشغالگران است که می‌توان اراضی خود را آزاد و محقوقمان را استیفا کنیم».

همزمان نیز جبهه مردمی فلسطین (فرماندهی کل) در بیانیه‌ای مشابه این اقدام تشکیلات خودگردان را به شدت محکوم کرد.

دو هفته پیش برخی منابع صهیونیستی گزارش دادند که تشکیلات خودگردان فلسطین به نهادهای اروپایی ابلاغ کرده که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، حاضر است هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی را ازسر بگیرد.

بر اساس این گزارش، مسئولان عالی‌رتبه تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان گفت‌وگوهایی که با طرف‌های اروپایی در پشت درهای بسته برگزار شد، گفته‌اند که این تشکیلات تصمیم دارد درآمدهای مالیاتی و گمرکی را که این تشکیلات از حدود شش ماه پیش دریافت آن را متوقف کرده بود، پس بگیرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین از زمانی که آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرده است، روابط خود با دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را متوقف کرد و هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق در آورد.