امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای تاکید کرد: حتی با تشکیل دولت جدید در آمریکا که ممکن است روابط دوستانه تری با اتحادیه اروپا داشته باشد، کشورهای اروپایی همچنان به استقلال و راهبرد دفاعی مستقل خود نیاز خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، ماکرون اظهارات پیشین وزیر دفاع آلمان را رد کرده است که در مصاحبه با پلیتیکو گفته بود، "اروپا همچنان مجبور است در آینده نزدیک برای حمایت نظامی، به آمریکا وابسته و متکی باشد."

رئیس جمهور فرانسه افزود: من کاملا با دیدگاه منتشر شده توسط وزیر دفاع آلمان در پلیتیکو مخالف هستم. تصور می کنم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز با من موافق و هم نظر باشد.

ماکرون تصریح کرد: اگر ما در موضع مخالف خودمان جدی و قاطع باشیم و اگر در راهبرد دفاعی مستقل مان پافشاری کنیم، ایالات متحده به ما به عنوان متحد احترام خواهد گذاشت. ما باید راهبرد مستقل خود را دنبال کنیم، همان طور که آمریکا نیز برای خودش همین کار را انجام می دهد، همان طور که چین نیز همین مسیر را دنبال می کند.

ماکرون 10 نوامبر با جو بایدن صحبت کرده و به نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا گفته است که آماده همکاری با او در زمینه های مختلفی از جمله تغییرات اقیلمی، بهداشت و سلامت و مقابله با تروریسم است.