« دومینیک کامینگز » بانفوذترین مشاور « بوریس جانسون » نخست‌وزیر انگلیس تا پایان سال میلادی جاری از مقام خود استعفا خواهد کرد.

به گزارش «رویترز»، کنار رفتن کامینگز که برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۱۶ پایه‌ریزی و اجرا کرد و مشاوره‌های او باعث پیروزی با فاصله جانسون در انتخابات سال ۲۰۱۹ شد، یکی از تغییرات مهم در حلقه نزدیکان نخست‌وزیر انگلیس را رقم خواهد زد.

برخی وی را «مغز جانسون» و شخصیتی که از نفوذی موثر در دولت وی برخوردار است، می‌دانند.

«بی‌بی‌سی» به نقل از یک منبع ناشناخته در دفتر کار نخست‌وزیر انگلیس گفت کامنیگز تا کریسمس از دولت خارج خواهد شد. یک منبع ناشناس دیگر گفت وی قبل از این که تحت فشار قرار بگیرد، برای کناره‌گیری پیش‌دستی کرده است.

کامینگز در مصاحبه با بی‌بی‌سی شایعات درباره تهدید به استعفا از سوی خود را ساختگی خوانده و همچنین گفت که او هم از کسی برای استعفا درخواست نکرده است؛ اما افزود موضعش از ماه ژانویه تغییر نکرده است. او در آن زمان گفته بود که مایل است تا پایان سال ۲۰۲۰ از بخش بزرگی از وظایفش فارق شود.

جانسون خود یکی از رهبران کارزار رای خروج در سال ۲۰۱۶ بوده است و تلاش می‌کند قرارداد تجاری دقیقه نودی را با اتحادیه اروپا منعقد کند. با این حال او تحت فشار از سوی قانون‌گذاران محافظه‌کار است و از او می‌خواهند بعد از اتمام کار برگزیت، ساختار دولتش را مجدداً طرح‌ریزی کند.

انگلیس ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن۹۸) رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد اما در دوره گذار که قرار است تا پایان امسال باشد، همچنان معیارهای اصلی عضویت در این اتحادیه را حفظ خواهد کرد. 

اکنون روابط انگلیس و اتحادیه اروپا به مدت یک سال حالت گذار را سپری خواهد کرد و دو طرف در این بازه زمانی فرصت دارند درخصوص نحوه روابط پسابرگزیت به توافق برسند.