«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس قصد دارد پیش‌نویس قانونی را به پارلمان ببرد که بخش‌هایی از توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) را تغییر می‌دهد.

 به نوشته روزنامه «گاردین»، این قانون‌گذاری بخشی از توافق میان لندن و بروکسل بر سر ایرلند شمالی را حذف خواهد کرد. این در حالی است که مناقشه بر سر وضعیت مرزهای این بخش از بریتانیا یکی از موانع اصلی به ثمر رسیدن توافق برگزیت بود و مذاکرات زیادی برای تفاهم بر سر این بخش از توافق صورت گرفته بود.

علاوه بر این، جانسون روز یکشنبه گفت به مذاکره‌کنندگان بر سر توافق تجاری پسابرگزیت که دور هشتم آن این هفته در لندن برگزار می‌شود، تا ۱۵ اکتبر مهلت می‌دهد تا مذاکرات خود را به نتیجه برسانند و در غیر این صورت بریتانیا این مذاکرات را به طور کامل ترک خواهد کرد.

بخشی از مردم بریتانیا در سال ۲۰۱۶ در قالب یک همه‌پرسی، به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند اما حصول توافق میان دو طرف تا ابتدای سال جاری میلادی و بر سر کار آمدن دولت جانسون به طول انجامید.

تا کنون نمایندگان لندن و بروکسل درباره چگونگی روابط تجاری دو طرف پس از اتمام حالت گذار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مذاکراتی شکننده برگزار کرده‌اند اما هیچ نتیجه مثبتی حاصل نشده است.

پیش از این حزب کارگر انگلیس و شماری از کشورهای اروپایی درخصوص به وقوع پیوستن «برگزیت بدون توافق» که می‌تواند آسیب‌هایی جدی به اقتصاد بریتانیا و تبادلات تجاری با اتحادیه اروپا ایجاد کند، هشدار داده‌اند.

یکی از مقامات دولت انگلیس به گاردین گفت، تعیین این قانون‌گذاری و ضرب‌الأجل جدید از سوی جانسون، در واقع نوعی آماده‌سازی برای اجرای بدون توافق برگزیت خواهد بود.