« بنی گانتز » وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، «نیکولاس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان و «خارالامبوس پتریدس» وزیر دفاع قبرس، روز (پنجشنبه)، بر سر توسعه همکاری‌های نظامی توافق کردند.

به گزارش پایگاه خبری روزنامه «الشرق الاوسط»، سه وزیر یادشده در ارتباط با توافق یادشده گفتند که این همکاری، نیروهای مسلح‌شان را در وضعیت آمادگی بهتری قرار خواهد داد و از طرفی دیگر، به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و «امنیت منطقه‌ پرتنش را تقویت خواهد کرد».

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت که در نیکوزیا پایتخت قبرس بر سر «توسعه همکاری‌های صنعتی به‌منظور تقویت توان دفاعی ما و ایجاد هزاران فرصت شغلی برای اقتصاد هر سه طرف در سطح گسترده» توافق شده است.

نیکولاس پاناگیوتوپولوس وزیر دفاع یونان نیز در ارتباط با این مسئله اظهارداشت که نیروهای مسلح یونان، «اسرائیل» و قبرس در زمینه‌ برنامه‌های مشترک آموزشی، تبادل اطلاعات و امنیت سایبری با یکدیگر همکاری دارند.

طبق این گزارش، پاناگیوتوپولوس و همتای قبرسی گفته‌اند که هر سه طرف به توسعه این شراکت چشم دوخته‌اند تا کشورهای دیگری مثل آمریکا نیز به جمع آنها بپیوندد. پاناگیوتوپولس درباره حضور آمریکا در شرق مدیترانه گفت که این حضور «اهمیت ویژه‌ای برای برقراری ثبات منطقه‌ای دارد».

سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به قبرس تقریبا یک ماه پس از سفر «گابی اشکنازی» وزیر خارجه این رژیم به یونان صورت می‌گیرد.

اخیرا به‌دنبال فعالیت‌های ترکیه در آب‌های شرقی مدیترانه و تلاش این کشور برای یافتن منابع انرژی جدید و بروز تنش بین آتن و آنکارا و عدم حمایت کافی اروپا از یونان، این کشور و قبرس جنوبی را بر آن داشته برای جبران ضعف نظامی خود به سمت رژیم تل آویو روی بیاورند.