وزارت خارجه آمریکا از اقدامات ترکیه در شرق دریای مدیترانه ابراز تاسف کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: ایالات متحده در خصوص اعلامیه ۱۱ اکتبر ترکیه درباره فعالیت نقشه‌برداری در مناطقی که جزو قلمروی یونان در شرق دریای مدیترانه است، ابراز تاسف می‌کند.

واشنگتن در ادامه افزود: اعلامیه ترکیه به طور یکجانبه تنش‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد و به عمد ادامه مذاکرات اکتشافی مهم بین متحدان ما در ناتو، یونان و ترکیه، را پیچیده می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد: اجبار، تهدید، ارعاب و اقدام نظامی تنش‌ها را شرق مدیترانه حل نخواهد کرد. ما از ترکیه می‌خواهیم تحرکات حساب شده را پایان دهد و فوراً مذاکرات اکتشافی با یونان را آغاز کند. اقدامات یکجانبه باعث اعتمادسازی و راه‌حل‌های پایدار نمی‌شود.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم امروز سه‌شنبه به ترکیه درباره اقداماتش در دریای مدیترانه هشدار داد. وزیر خارجه آلمان گفت ترکیه باید از تحرکات در منازعه گاز در شرق مدیترانه خودداری کند و در ادامه با قبرس و یونان به عنوان شرکای آلمان در اتحادیه اروپا ابراز همبستگی کرد.

دیپلمات ارشد آلمانی در ادامه از ترکیه خواست راه گفت‌وگو را باز بگذارد و به اکتشاف گاز در آب‌های جنجالی ادامه ندهد.  

ترکیه پیشتر اعلام کرد که قصد دارد دوباره یک کشتی اکتشافی-تحقیقاتی خود را به منطقه مورد مناقشه با یونان اعزام کند. «استلیوس پتاس» سخنگوی دولت یونان روز دوشنبه در واکنش به این موضوع و در طعنه به حامیان ترکیه گفت، آنکارا نشان داده که سخنانش فاقد هرگونه اعتبار است.

روابط آتن و آنکارا مدتی است که بر سر مسئله ورود مهاجران و پناهجویان از خاک ترکیه به یونان  و اقدام آنکارا در اعزام کشتی‌های حفاری به شرق مدیترانه  به تیرگی گرویده و دو کشور همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم می‌کنند.