کارشناسان ازبکستان و سنگاپور در نشست ویدیویی چگونگی مبارزه با افزایش تروریسم و افراط گرایی را بررسی کردند.

در این نشست تاکید شد که این دو کشور در این زمینه از دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای برخوردار هستند و در تحکیم ثبات و امنیت در مناطق خود سهم بزرگی را دارند.

همچنین اشاره شد که دو کشور بر اساس رده بندی موسسه بین المللی پژوهشی Gallup در صفوف 10 کشور ایمن جهان قرار دارند. در این میان «سنگاپور» در رده اول و «تاشکند» در مقام نهم آن قرار دارند.

به گفته کارشناسان این نشست، تروریسم با به شکل نوگرا ملی و بین المللی تغییر چهره می‌دهد که کشورها را وادار به مساعدت برای همکاری‌های بین المللی در زمینه امنیت می‌کند.

کارشناسان در این زمینه بر ضرورت تکمیل همکاری‌های چندجانبه تاکید و همچنین برای بررسی تجربیات همکاری‌های متقابل کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در چارچوب اجرای استراتژی ضدتروریسم جهانی سازمان ملل متحد ابراز  علاقه کردند.   

در این نشست همچنین تشدید اقدامات پیشگیرانه و ایجاد ساز و کارهای همگرایی موسسات دولتی و اجتماعی در جلوگیری از گسترش ایده‌های افراط گرایی و تروریستی نیز توجه ویژه ای شد.

کارشناسان همچنین بر ضرورت تامین احترام عمومی به حقوق بشر و اولویت حقوق به عنوان پایه بنیادی برای مبارزه موثر با تروریسم مطابق با استراتژی ضدتروریسم سازمان ملل متحد تاکید کردند.

کارشناسان ازبک و سنگاپوری به طور کلی بر پایبندی کشورهای خود به تعهدات بین المللی در زمینه مقابله با افراط گرایی و تروریسم، آمادگی به همکاری‌های متقابلا سودمند در مبارزه با تروریسم در سطح جهانی و منطقه‌ای تاکید کردند.   

شرکت کنندگان این نشست تاکید کردند که این رایزنی بین کارشناسان دو کشور برای همکاری‌های همه جانبه در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی جهش تازه‌ای خواهد بخشید. 

طرفین در این نشست همچنین در مورد برگزاری مطالعات مشترک، دوره‌های بازآموزی علمی مبنی بر تعمیق همکاری‌های عملی به توافق رسیدند.

کارشناسان سنگاپوری همچنین برای حضور در همایش بین المللی در دهمین سالگرد اجرای مشترک استراتژی ضدتروریسم سازمان ملل متحد در آسیای مرکزی ابراز تمایل کردند. 

سنگاپور استقلال این کشور را در تاریخ 2 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 8 آوریل سال 1997 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.