به گزارش پارس نیوز، 

توافق استراتژیک بغداد و دمشق؛ فصل جدید نبرد با تروریسم آغاز شد

 «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به تازگی با «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفتگو کرد. اسد در جریان این دیدار با فیاض درباره آخرین تحولات سوریه، عراق و منطقه بحث و تبادل نظر کرد.

اتفاق مهمی که در این دیدار رخ داد، تسلیم نامه «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق از سوی فالح الفیاض به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بود. در این نامه ضمن تأکید بر توسعه روابط میان دو کشور و اهمیت تداوم هماهنگی میان دو طرف در همه زمینه ها به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم، اعلام شده بود که همکاری های دوجانبه به ویژه برای برقراری امنیت در مرزهای مشترک ضروری است.

در جریان دیدار مشاور امنیت ملی عراق با رئیس جمهور سوریه، تحولات و رخدادهای منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین روابط دو کشور برادر مورد رایزنی قرار گرفت و بر ضرورت توسعه آنها در همه زمینه ها به گونه ای که به نفع دو ملت سوریه و عراق باشد، تاکید شد.

بشار اسد در این دیدار گفت: تحولات مثبتی که منطقه شاهد آن است به ویژه در زمینه بازگشت امنیت و ثبات به بیشتر شهرهای سوریه و عراق تاکیدی بر این است که اراده ملتهای منطقه در حفظ حاکمیت کشورهایشان قوی از طرح های خارجی بوده است.

وی افزود: روابط خوب با کشور برادر عراق و همکاری موجود در زمینه مبارزه با تروریسم عامل قدرت و نقطه قوت دو کشور در جنگشان علیه تروریسم است. ادامه این همکاری و هماهنگی به منظور غلبه بر باقیمانده تروریستها در برخی مناطق سوریه و عراق ضروری است.

حصول یک توافق تمام استراتژیک

فالح الفیاض نیز بیان کرد: موفقیت ملت عراق در مقابله با تروریسم و پیروزی های به دست آمده از سوی سوریه و بازگردانیدن امنیت و نابودی تروریسم در بیشتر مناطق که آخرین آن هم ورود ارتش سوریه به منبج بود؛ نوید دهنده خیر برای کل منطقه است.

در همین ارتباط، یک منبع دولتی عراق تاکید کرد که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در پاسخ به نامه «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به بغداد اجازه داده تا جنگنده های عراقی مواضع داعش را در خاک سوریه هدف قرار دهند. وی در ادامه افزود: جنگنده های عراقی بدون آنکه منتظر اجازه دمشق باشند می توانند وارد حریم هوایی سوریه شده و مواضع داعش را هدف قرار دهند اما تنها باید طرف سوری را در جریان این قضیه قرار دهند.

بنابراین، می توان گفت که سفر «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق به سوریه دستاورد بزرگی با خود به همراه داشت و آن، حصول یک توافق تمام استراتژیک در زمینه «انجام عملیات‌های ضد تروریستی در خاک‌های سوریه و عراق بدون نیاز به کسب مجوز طرف مقابل» است. بدون شک و تردید، این توافق استراتژیک به مذاق حامیان منطقه ای و بین المللی تروریسم ازجمله عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا خوش نیامده و آنها تمام تلاش خود برای به شکست کشاندن آن را به کار خواهند بست.

 

آغاز فصل جدید مبارزه با تروریسم در منطقه

از توافق اخیر میان بغداد و دمشق در زمینه همکاری ها در عرصه مبارزه با گروه های تروریستی ـ تکفیری می توان به عنوان نقطه آغاز فصلی جدید در مبارزه با تروریسم در سطح منطقه، یاد کرد. علت اصلی این مسأله هم آن است که شعارهای «همکاری های دو و یا چندجانبه» در عرصه مبارزه با تروریسم، با این توافق، به عمل تبدیل شد تا الگوی جدیدی را به سران منطقه ای و بین المللی برای نبرد با تکفیری ها ارائه کرده باشد.

مسأله همکاری های دو و چندجانبه در زمینه مبارزه با تروریسم همواره شاه بیت کلام رهبران و زعمای کشورهای منطقه ای و بین الملی بوده است؛ حال آنکه به ندرت می توان نمونه ای را یافت که این کشورها به شعارهای خود در این خصوص به صورت واقعی پایبند بوده باشند. لذا توافق استراتژیک بغداد و دمشق در این عرصه می تواند صفحه جدیدی را در «نبرد مشترک با تروریسم» بگشاید.

همکاری های مشترک سوریه و عراق در زمینه مبارزه با تروریسم آن هم به شکل کنونی (عدم نیاز به دریافت مجوز برای حمله به مواضع داعش در کشور مقابل) می تواند سنگ بنای الگویی از تشریک مساعی در عرصه ضد تروریسم باشد؛ به ویژه اینکه دمشق و بغداد طی سال های گذشته تجربیات گرانبهایی را در نبرد با گروه های تروریستی ـ تکفیری کسب کرده اند.

مرزها امن تر می شوند

بدون شک توافق اخیر میان دمشق و بغداد در زمینه مبارزه با تروریسم می تواند به امن تر شدن هرچه بیشتر مرزهای مشترک میان دو طرف منجر شود؛ به ویژه اینکه پس از پاکسازی اراضی عراق و آزادسازی بیش از ۹۵ درصد از خاک سوریه، بقایای عناصر تکفیری تحرکاتشان در مناطق مرزی و تونل های مرزی را بیش از پیش شدت بخشیده اند.

البته همکاری های میان سوریه و عراق در عرصه مبارزه با تروریسم پیشتر نیز طی چند نوبت و به صورت موردی در مرزها و در داخل خاک دو کشور به منصه ظهور رسیده بود و طرفین با کسب مجوز از یکدیگر اقدام به بمباران مواضع داعش در خاک طرف مقابل کرده بودند. اما این‌بار، همکاری های دو طرف وارد به صورت رسمی وارد یک مرحله تازه شده است.

بدین ترتیب، تکفیری ها از این پس قدرت مانور کمتری برای انتقال از سوریه به عراق و بالعکس، برخوردار خواهند بود؛ حتی اگر روند این انتقال با حمایت های کشورهای منطقه ای و بین المللی صورت پذیرد؛ چراکه این‌بار نیروهای ارتش سوریه و عراق منتظر مجوز طرف مقابل برای انجام عملیات ضربتی علیه گروهای تکفیری نخواهند ماند و همین مسأله امتیاز بزرگی در عرصه مبارزه با تروریسم محسوب می شود.

ائتلافی که می‌تواند فراگیر شود

بدون شک ائتلاف دوجانبه سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم در خاک دو کشور ظرفیت فراگیر شدن را نیز دارد؛ البته این مسأله مشروط به تغییر مواضع دیگر کشورهای عربی در قبال تروریسم و اثبات حسن نیتشان در نبرد با گروه های تروریستی ـ تکفیری، است.

کشورهای عربی دیگر می توانند با کمک به این دو کشور به نوعی از خدمات چندساله آنها در زمینه دور کردن خطر تروریسم از منطقه، قدردانی کرده باشند. جای هیچ شکی وجود ندارد که دولت های سوریه و عراق از فراگیری ائتلاف دوجانبه شکل گرفته استقبال به عمل می آورند و آن را به فال نیک می گیرند.