در حالی که شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا همچنان در جریان است برخی مقامات و سیاستمداران آلمانی واکنش هایی را نشان داده‌اند.

"نوربرت روتگن"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان و نامزد احتمالی دموکرات مسیحی ها برای صدر اعظمی آینده آلمان اعلام کرده که پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات آلمان را گرفتار می کند. وی گفت: ما برای آن آماده نیستیم. این دو سناریو با هم تفاوت دارد که آیا ترامپ ناتو را به مدت چهار سال زیر سوال قرار می دهد یا اینکه این اتفاق هشت سال می افتد.

این مقام آلمانی که نامزد ریاست حزب دموکرات مسیحی آلمان هم است افزود: اگر ترامپ چهار سال دیگر رئیس جمهور بماند تشدید همه این مسائل که ما در دور اول ریاست جمهوری وی تجربه کردیم انتظار می رود. همچنین در زمینه های دیگر همکاری های بین المللی هم ما تاثیر این انتخاب را خواهیم دید و این تاثیر اساسی است.

"پیتر آلتمایر"، وزیر اقتصاد آلمان هم نگران این مسئله است که مدت زیادی طول بکشد تا رئیس جمهور جدید آمریکا انتخاب شود. وی در این باره گفت: در سطح جهانی ما باید بدانیم که چه کسی در آینده این قدرت اقتصادی و نظامی را هدایت خواهد کرد. وی در این باره ابراز نگرانی کرد که اگر نتیجه بدست آمده برای دو نامزد به هم نزدیک باشد بحث طولانی مجددی شکل گیرد.

وزیر اقتصاد آلمان صرف نظر از اینکه چه کسی پیروز انتخابات آمریکا شود این را بد دانست که مبارزات انتخاباتی آمریکا بخصوص درباره موضوعات سیاست داخلی جریان پیدا کند.

"آنگرت کرامپ کارن بائر"، وزیر دفاع آلمان هم در گفتگویی با ان تی وی آلمان با توجه به انتخابات آمریکا گفت: ما باید برای یک شرایط ناامن آماده شویم. آلمان باید در هر صورت هزینه های بیشتری را در زمینه دفاعی بپردازد.

وزیر دفاع آلمان همچنین درباره شرایط در آمریکا که در حال برگزاری انتخابات است، گفت: شرایط در آمریکا در آستانه انفجار است و ممکن است به بحران قانون اساسی در این کشور منجر شود.

"رالف موتسنیچ"، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان هم از جدایی بیشتر اروپا و آمریکا حمایت کرده و گفت: ویژگی غیر قابل پیش بینی بودن با ترامپ گره خورده است. اروپا باید یک سیاست امنیتی و خارجی مطمئن و متکی به خود داشته باشد. در اینجا تنها مسئله مربوط به هزینه های نظامی مطرح نیست.

وی افزود: حتی با ورود جو بایدن به کاخ سفید هم منازعات عمده ای به وجود می آید. وی درباره به وجود آمدن هرج و مرج در ایالات متحده در صورت پیروزی مجدد ترامپ ابراز نگرانی کرد.

"رابرت هابک"، رئیس حزب سبز آلمان هم گفت: اگر ترامپ پیروز شود نظم جهانی اساسا تغییر می کند. اروپا باید متحد باشد وگر نه دیگر در سطح بین المللی هیچ نقشی را ایفا نخواهد کرد.

"کریستین لیندنر"، رئیس حزب لیبرال دموکرات آلمان هم ابراز امیدواری کرد که نتایج کاملا واضحی برای انتخابات آمریکا وجود داشته باشد تا یک دوره بی ثباتی در ایالات متحده آغاز نشود. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که همه چیز خوب پیش رود و آمریکایی ها خطاهای خود را اصلاح کنند.