ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش پیمان ممنوعیت جنگ افزار‌های هسته‌ای را که از ماه ژانویه سال آینده به اجرا درخواهد آمد، اجرایی نمی‌کند.

زاخارووا در نشستی خبری که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: پیمان ممنوعیت جنگ‌افزار‌های هسته‌ای که به تازگی حداقل لازم کشور‌ها آن را تصویب کردند، روز ۲۲ ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ (برابر با ۳ بهمن ماه سال ۹۹) اعتبار اجرایی پیدا می‌کند.

او در ادامه با بیان اینکه این گونه تحولات پیرامون پیمان ممنوعیت جنگ‌افزار‌های هسته‌ای نمی‌تواند تاسف انگیز نباشد، افزود: این پیمان بدون مشارکت روسیه و سایر قدرت‌های هسته ای، تنظیم و تدوین شده و دلایل برای شرکت نکردن ما در این پیمان معلوم و مشخص است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه اعلام کرد که پیمان ممنوعیت جنگ‌افزار‌های هسته‌ای، بدون توجه به اصول اساسی و بنیادین قرارداد منع انتشار سلاح‌های هسته‌ای تدوین شده و آن‌ها بر این باورند که این قرارداد را باید بطور مستمر و بدون تحریف اجرا کرد.

او گفت: دلیل دوم آن است که ما معتقدیم در مورد مساله خلع سلاح اتمی، فقط باید بر اساس توافق جمعی همه طرف‌های ذی نفع ازجمله قدرت‌های دارای سلاح هسته‌ای مطابق با قرارداد منع انتشار سلاح‌های هسته‌ای اقدام کرد.

زاخارووا در مورد سومین علت سوم شرکت نکردن روسیه در تدوین پیمان ممنوعیت جنگ افزار‌های هسته‌ای گفت: برای ما چارچوب تعیین شده برای روند مذاکرات پیرامون این پیمان غیرقابل قبول است و در واقع، در آن زمینه راهبردی مساله نادیده گرفته شده و موضوع نابودی سلاح‌های هسته‌ای به دور از واقعیت‌های موجود در امنیت بین المللی درنظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه ما به کسانی که سلاح هسته‌ای را رد می‌کنند، احترام می‌گذاریم، گفت: مسکو به اهداف نیک بنای جهان بدون سلاح هسته‌ای پایبند است؛ اما ما رویکرد‌ها برای دستیابی به این اهداف را که شامل روند سریع خلع سلاح هسته‌ای می‌شود را نمی‌پذیریم و به همین دلیل تدوین پیمان ممنوعیت جنگ افزار‌های هسته‌ای و پیشبرد آن را اشتباه می‌دانیم.

گفتنی است پیمان ممنوعیت جنگ‌افزار‌های هسته‌ای در تاریخ هفتم ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی به تصویب ۱۲۲ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید.

این پیمان از کشور‌های امضاکننده می‌خواهد که هرگز و تحت هیچ شرایطی سلاح‌های هسته‌ای یا سایر ابراز‌های انفجاری هسته‌ای را توسعه نداده، آزمایش و تولید نکنند، ذخیره نکرده یا در پی مالکیت آن‌ها نباشند.