به گزارش رجانیوز، پس از آنکه وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی جدید، 9 شخص و نهاد را به بهانه کمک به تهران در دور زدن تحریم‌ها، در لیست سیاه خود وارد کرد با این حال تاکنون هیچ یک از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به این موضوع واکنش نشان ندادند. تنها خانم افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری به خبرنگاران تحریم‌های جدید را برخلاف توافق ژنو دانست: «اقدام جدید آمریکا در تحریم برخی افراد و شرکت‌ها را شدیداً تقبیح کرده و خلاف تعهدات آمریکا بر اساس توافقنامه موقت ژنو می‌دانیم... چنین حرکتی نقض صریح اصل حسن نیت است.»
در توافق ژنو ذیل تعهداتی که طرف مقابل در قبال توقف فعالیت هسته‌ای در ایران ملزم به انجام آن است، از عدم تصویب تحریم مجدد علیه  ایران به عنوان یکی از این تعهدات نام برده شده است.
مقامات آمریکایی تنها 18 روز پس از امضای توافق ژنو 4 شرکت خارجی و 5 نهاد ایرانی را به علت همکاری هسته‌ای با ایران تحریم کردند.
همان زمان مقامات وزارت امور خارجه ایران به جای واکنش عملی به اقدام «خلاف توافق» آمریکایی‌ها تحریم‌های جدید برخلاف روح توافق ژنو عنوان کردند.
با این حال 22 دی ماه سال گذشته، عباس عراقچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری وضع «هرگونه تحریم علیه ایران» را سبب توقف توافق هسته‌ای ژنو اعلام کرد.
17 بهمن ماه همان سال (یعنی کمتر از یک ماه از اظهارات آقای عراقچی) آمریکا 18 شرکت و 14 فرد ایرانی را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. هر چند وزارت امور خارجه روسیه این تحریم‌ها را برخلاف توافق ژنو عنوان کرد، اما مقامات ایرانی از جمله وزیر امور خارجه اقدام به توجیه این اقدام ضد ملی آمریکایی‌ها کردند. ظریف تحریم‌های آمریکا که برخلاف تعهدات این کشور در توافق ژنو بوده است را اینگونه توجیه کرد: «ببینید، اینها اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم و واقعیت را بگوییم نقض توافق نیست، درست است که این تحریم‌ها غیرقانونی و بی‌اثر هم بوده اما خب این تحریم‌هایی که قبلاً هم وجود داشته و افراد و گروه‌های جدیدی برای اجرای آن تحریم‌ها وارد شدند.»
به عقیده کارشناسان، بی‌تفاوتی مقامات ایرانی به نقض توافقنامه ژنو توسط کاخ سفید و پرهیز از اقدامات متقابل در برابر تحریم‌های جدید آمریکا، راه را برای فشار بیشتر به ایران هموار کرد به گونه‌ای که از زمان امضای توافق ژنو تاکنون آمریکا 16 مرتبه شرکت‌ها و افراد گوناگون که با ایران مرتبط بودند را تحریم کرده است.
رهبر معظم انقلاب تیرماه امسال در دیدار سفرا و مسئولان وزارت خارجه با اشاره به مذاکرات انجام شده فرمودند: از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه بیشتری را بیان کردند. آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.»
رجانیوز می‌پرسد: سؤال از تیم مذاکره‌کننده ایران این است که چرا با وجود مشاهده رفتار 5+1 در وضع تحریم‌های جدید که سخنگوی وزارت امور خارجه نیز آن را برخلاف توافق ژنو دانسته است، تاکنون هیچ واکنش متناسب و متوازن از سوی تیم ایرانی صورت نگرفته است؟ و یا حتی اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده مانند آقای ظریف و عراقچی از اظهارنظر رسمی خودداری کرده‌اند؟